Ett nytt påbud från kejsar Augustus


Doktoranden i historia Oskar Sjöström publicerar sig i DN och slår ett slag för alla de förändringar av jultraditionerna som plötsligt dykt upp på skolor och annorstädes. Enligt Sjöström har en ”folkstorm” skrivet med citattecken, utbrutit sedan oönskade förändringar av våra jultraditioner uppdagats av allmänheten. Bara det att skriva folkstorm med citattecken är historieförfalskning då det för en gångs skull verkligen rört sig om något som kan kallas folkstorm. Till skillnad mot de twitterstormar som huvudsakligen består av ett antal vänsterdebattörer som samfällt attackerar Löfven när han påtalar att Socialdemokraterna hela tiden faktiskt varit emot den typ av arbetskraftsinvandring regeringen infört (vilket alla twitterister samfällt tycks ha glömt bort). 

Därefter påstår Sjöström följande:

Bättre julklapp än denna kunde den rasistiska vågen i Sverige knappast ha väntat sig.

Det är inte ett orimligt antagande att en tämligen hög andel av de som är emot vår oansvariga immigrationspolitik och samtidigt vill bevara våra traditioner också har reagerat mot förbud mot både pepparkaksgubbar och borttagande av böcker från bibliotek. Men att på detta schablonmässiga sätt koppla de rätt allmänna och folkliga protester till rasism i en tidningsartikel borde diskvalificera Sjöström omedelbart som historiker. Detta såvida han inte gjort en egen undersökning av vilka som protesterat mot vad, vilket är högst osannolikt. Vidare skriver Sjöström följande, vilket är det centrala i hans artikel.

Vad som förtjänar att framhållas i sammanhanget är att den jul som här försvaras i den svenska kulturens namn i själva verket inte är särskilt gammal eller ens genuint svensk. För ungefär hundra år sedan pågick en mycket snarlik debatt i Sverige. Upprördheten var då stor över hur julen förstördes av kulturimport och materialism. Uråldriga seder och bruk trängdes snabbt undan till förmån för inlånade nymodigheter som tomten och granen. Fler och fler valde bort de hemmagjorda bakverken för kex- och godisfabrikernas massproducerade praliner och pepparkakor.[…]

Med en närmast komisk igenkänning läser man hur Celander förfasar sig över att 1920-talets svenskar fallit hän åt den kommersiella julhetsens plågor och att de förträngt julens glättiga värme. Man undrar vad han haft att säga om ”traditionen” att inta julglöggen tillsammans med Kalle Anka.

Självklart har Sjöström rätt i att högtiden vi firar ungefär vid midvinter har förändrats. Vi firar inte längre Julblot även om det talas mer och mer om den gamla sedvänjan. Denna högtid kommer sannolikt att förändras framöver också, utan några folkstormar som påföljd. Att fler och fler valde bort de hemmagjorda bakverken berodde på bekvämlighet och ett nytt sätt att leva, det var inget diktat från en samhällelig elit. Sådana förändringar kommer att ske i framtiden också, utan att folkstormar bryter ut. Det centrala är att förändringarna skedde spontant utan dekret från någon överhet.

Det vi sett under den senaste tiden är att rektorer på olika skolor, Skolverket och andra chefer på olika institutioner försökt att införa regler och nya traditioner utan folklig förankring, som ett led i en politisk diskurs. Sådana försök har för det mesta misslyckats historiskt, även om det ibland historiskt också har genomförts till slut. De förändringar av midvintertraditionen som historiskt skett i vårt land har kommit naturligt genom vårt annorlunda sätt att leva eller genom införandet av kristendomen (som ju faktiskt var ett påbud ovanifrån). Att det nu rör sig om politiskt motiverade förändringar av våra traditioner visas mycket tydligt av Sjöströms avskedsfras, som lyder enligt detta.

Om julen har ett budskap kan det inte vara annat än framgångsrik mångfald i ständig förvandling.

Så nu talar en ohängd ung historiker om för oss vad julens budskap skall vara. Bättre julklapp kan nog inte de människor Sjöström redan förnedrat genom sitt ogenomtänkta epitet få. Det lär kvitta vilken religion människor tillhör så har de nog inte uppfattat julens budskap som Sjöström gjort. Man önskar att historieundervisningen vid Stockholms universitet är stadd i förvandling och att en mångfald av åsikter tillåts framträda, inte bara de politiskt korrekta.

Alla våra traditioner kommer med tiden att förändras, men Sjöström och vår tyckarelit skall varken peka ut riktningen eller takten i dessa förändringar.

god-jul_65972228

God traditionell jul alla läsare!

Annonser
Det här inlägget postades i Historia, Ideologi - politik, Sverige. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ett nytt påbud från kejsar Augustus

  1. Johan den 1:e skriver:

    Johan den 1:e ska det vara. Jag skrev bara Johan i hastigheten. Men Johan den 1:e är mitt namn. Det var jag som skrev den lilla dikten alldeles nyss.

    Hej.

  2. Johan skriver:

    Fin bild. Den fångar verkligen in Julens alla känslor.

    Här kommer en liten dikt med anledning av ditt inlägg:

    ”Man må förstå att Reinfeldt är orakel som få.

    Han spår tiden an som bara såna som han kan.

    Han ser sanningen där det inte finns några svar. Han härjar på tills inga av oss finns mera kvar.

    Detta är hans mål, att på oss alla svear taga kål.

    För den nya nakne kejsarens stjärna, vi tackom nu så gärna.

    För vad ska vi med oss till, när vi inget enda vill.

    Allt är ju döden i alla våra öden.

    Kunde vi kanske nå längre i juletiden fram, när föddes ska ett lamm.

    Nej, den nakne kejsaren i ödestimman slår, oss alla med häpnad så att det förslår.

    Ingen anar hans gigantiska bluff, om inte en liten pojke ger oss en välbehövlig knuff.

    En liten pojke som inte hjärnan fått i tvätt, utan fortfarande har kvar lite vett.

    Vi tackom nu vår hjärna för allt som vi vill värna.

    För midnatt råder tyst det är i husen. Då lidfnatts koder lyst ute ibland busen.

    Så mörkt det är i vår vackra stad. Vi har fått det, om vilket vi ej bad.

    Men vem bryr sig som är kejsarlik om varje människa och art som är unik.

    Alla ska sossfieras och med PK-staten starkt lieras.

    Men granen står så grön och grann i stugan, ja men det vet inte frugan.

    För hon finns inte för var svensk till för det är så beslutat att Reinfeldt vill.

    Så hej tomtegubbar slå i glasen, låt oss lustiga vara, låt allt gå i kraschen.

    En liten tid vi leva här med mycket möda och stort besvär.

    Så händerna i luften, allt är meningslöst, hur än vi kämpar är det seningslöst.

    Men nu var det jul igen och nu har vi firat och haft kul med en vän.

    För nu när ödestimman slår så ska vi vara beredda där vi går, att tiden att kämpa är vår.”

    GOTT NYTT ÅR

    • Stenkvist skriver:

      Tack Johan och gott nytt år. Bilden är något som kom från Word press. Jag bara tillät publicering om någon ville titta på lite statistik, man klickar på länken nedan. Men det är inte så intressant statistik ändå. Ja gott nytt år.

  3. Stenkvist skriver:

    L’ägger in en kommentar här, då de tenderar att försvinna från SVTDebatt
    ””invandrarfientlig” eller ”invandringskritisk””

    Eftersom det handlar om språket så måste vi här påpeka att ”invandrarfientlig”och ”invandringskritisk”. Hur man kan missa det när man ändå talar om språket är en gåta. Med begreppet ”invandringskritisk” måste menas att man är kritisk till den föra immigrationspolitiken. Det är sannolikt de flesta på AP, det är jag själv. Det är fullt tillåtet att vara det, T.o.m. Bengt Westerberg skrev det i sin beställda rapport från regeringen. Det innebär INTE att man är kritisk mot invandrare naturligtvis, vilket de förstnämnda begreppet är ett uttryck för.

    Nu är det just vad politiskt korrekt krafter gjort. Förändrat betydelsen av uttryck och begrepp, för att just få sina politiska motståndare på defensiven. Alla som är emot den förda immigrationspolitiken kallas slentrianmässigt ”främlingsfientliga” detta trots att de aldrig uttryckt en kritisk åsikt mot några med utländsk börd. Förr var det vanligt att medlemmar i ett visst parti kallades ”rasister” eller ”fascister”, trots att det inte finns något i programmet som indikerar något av detta. det ärt en utstuderad metod för att få sina motståndare på defensiven och för att skrämma bort opinionssiffrorna, samt kanske för att dölja logiska brister i den egna politiken. ””

    http://debatt.svt.se/2012/12/26/bara-jag-har-ansvar-for-de-ord-som-kommer-ur-min-mun/

  4. Stenkvist skriver:

    Lägger in min kommentar här från Stefan Olssons blogg, ifall den skulle försvinna:

    ”Vad gäller granskningen av bloggar verkar varken du eller Linderborg göra någon skillnad på Avpixlat och sidor som är betydligt radikalare. Kan man ju tycka inte är ok. Dessutom hittade de på AP bara saker från kommentarsfälten, det publiceras alltså 100-tals kommentarer efter varje artikel.

    Jag tycker du använder ordet ”rasistiskt” väldigt slarvigt. Det främjar inte heller ett gott debattklimat. Dessutom börjar ordet förlora all verklig mening. De man inte gillar är per definition rasistisk. Folk reagerar inte längre för ordet, var det meningen?

    Vad gäller Linderborg så är hon rätt hatisk själv. Jag vill dock påpeka att jag med kraft tar avstånd från allt vad hot och våld heter, hör inte hemma i det demokratiska samtalet. Men just Linderborg har själv gått över gränsen ett antal gånger. Bl.a. har hon kallat Vilks ”Sveriges fegaste konstnär” Är hot mot Vilks Ok? Dessutom är förmodligen hoten mot Vilks betydligt reellare än de mot Linderborg.

    Läs gärna Hildebrandts krönika, angående Linderborg. Hildebrandt har inget med SD att göra, och har dessutom dissat partiet i hennes senaste bok, så du kan lugnt läsa henne :

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sag-ifran-mot-pahopp-och-hat_7779534.svd

    God jul! ”

  5. Stenkvist skriver:

    Tack Eva- Marie, och god jul själv 😉

  6. Eva-Marie skriver:

    Tack för ett fint inlägg och jag önskar dig en God Jul.
    Oj vad det är mysigt med Julen precis som man vill ha den med allt det där som man lärde sig när man var barn och som man själv fört vidare till sina egna barn……….

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s