Fullmäktige i Botkyrka röstade igenom böneutrop


Kommunalfullmäktige röstade på torsdagen igenom att detaljplanens förbud mot böneutrop inte skall anses som giltigt. Kommunstyrelsen samt två nämnder hävdade att det är oförenligt med ett förbud mot böneutrop i en detaljplan och hänvisade frågan till polismyndigheten.

DSC_0009

Vi Sverigedemokrater hävdar att det är fullt möjligt att förbjuda utrop med högtalare i en detaljplan, detta med stöd av flera skrivningar i Plan och Bygglagen.

Paragrafer Plan & Bygglagen

Vi Sverigedemokrater menar att om fullmäktige vill tillåta böneutrop skall en förändring tagas i detaljplanen och frågan skall avgöras i fullmäktige enligt demokratiska principer. SD skulle i ett sådant scenario rösta mot en förändring i detaljplanen.

Fullmäktige röstade för att deras egen detaljplan är ogiltig med siffrorna 58 mot SD:s 3. Vi noterade att Tullingepartiet också röstade för böneutrop vilket med logikens hjälp måste innebära att detta även kommer att gälla i Tullinge om/när Tullinge blir en egen kommun.

Botkyrkapartiet tog även upp frågan om bullerpåverkan som drabbar Huddinge kommun. Inget svar gavs i denna fråga.

56-30 detaljplan

Om Stenkvist

För närvarande ledamot riksdagen för SD.
Detta inlägg publicerades i Botkyrka, Ideologi - politik, Lokal politik. Bokmärk permalänken.

50 kommentarer till Fullmäktige i Botkyrka röstade igenom böneutrop

  1. Frihetenärhär skriver:

    Res er för Lars Vilks!

    Framåt demokrater!

  2. Per Schmidt skriver:

    Jag vill påminna om att Willy Viitala æven nær jag var aktiv i Fp (ett parti jag læmnat) hade extrema åsikter. Bla kallade han mig før ”rasistisk” før jag gillade språktest och en tydligare integrationspolitik. Willy Viitala såg rasistiska tendenser i allt. Så sakligheten som Willy Viitala efterfrågor kan jag bara skratta åt. Efter att ha flyttat till Norge inser jag att det ær Willy Viitala och hans vænner som ær extrema, lever i bubbla och detta kommer att straffa sig 2014.
    Per Schmidt

    • Johan Hellström skriver:

      Jo, har även noterat att Willy Viitala twittrat om att den som inte gillar böneutrop alltid kan flytta. Så lyder alltså Moderaternas budskap.

      De säger samma sak i Eslöv, moderaten och slottsherren Peter Melinder menar att Eslövsborna måste vänja sig vid tanken på en moské.

      http://www.skanskan.se/article/20130127/ESLOV/701259869/-/maste-vanja-sig-vid-tanken-pa-mosk

      Kanske är det islamisten Waberi, som moderaterna har i försvarsutskottet och tycks sympatisera starkt med, som påverkar sina kollegor? Nya Moderaterna får en helt ny innebörd.

      Som svensk kan man välja att flytta, finna sig i böneutrop eller RÖSTA BORT ALLIANSEN i nästa val… Jag vet vad jag väljer.

      26 feb 2013 kl. 13:10 skrev Dissidenten Stenkvist :

      > >

    • Willy Viitala skriver:

      Kul att se min gamle LUF- och NUBBS-antagonist Per (son till EP-ledamoten Olle Schmidt) här. Hoppas du har det bra i Norge Per! Du har alltså lämnat FP?

      Bra val, jag tyckte alltid att du egentligen mer hörde hemma i ex. SD, Fremskrittspartiet eller Dansk Folkeparti. Jämfört med dig så framstod ju Mauricio Rojas som en vekhjärtad socialliberal.

      • Eva-Marie skriver:

        Från det ena till det andra Willy hur har du det med Waberi? Är du också en islamist liksom han är, är det där som skon klämmer?
        Du vill kanske få svenska folket att vänja sig vid allt det som din partibror Waberi förespråkar, har du konverterat till ideologin islam? Har du svalt allt med hull och hår?

        Oj vad vi har stort jobb framför oss i upplysningens tjänst och om vi misslyckas då sitter vi en dag med huckle om huvudet och böneutrop skorrande i våra svenska öron i Sverige.

        • Willy Viitala skriver:

          För ett mer formellt svar hänvisar jag hit:

          http://jimmybaker.se/2013/02/fortydliganden-kring-boneutrop-i-fittja/#comments

          Personligen vare sig känner jag eller har träffat ledamoten du refererar till. Inte heller tror jag på någon religion i överhuvudtaget.

          • Eva-Marie skriver:

            Du behöver inte als vara formell inför mig. Du kan ge mig helt informella svar på mina frågor då jag som kvinna är jätteorolig för viket samhälle vi står inför. Fritt eller ett shariastyrt sådant?

            Ser man på du ”tror inte på någon religion i överhuvudtaget” men en åsikt har du att det inte är så farligt med böneutrop eller att i ditt parti sitter en islamist ( Waberi) som har islam som prio ett och en vilja och mål för Sverige att lyda under sharia. Ähh…. känns inte som om du är riktigt ärlig och genomtänkt. Känns som om du är en muslimsk konvertit.
            Du borde ta dig en funderare på om du arbetar för vårt land eller för en ideologi förklädd till religion. http://www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk

  3. Qvintus skriver:

    Vissa tider på dygnet bör böneutrop definitivt förbjudas, tycker jag, typ sent på kvällar, nätter och även tidiga helgmorgnar. I övrigt förstår jag inte varför böneutropen (framför allt då fredageftermiddagar) skulle vara mer förbjudna än kyrkklockor, eller musikkonserter, eller tung trafik, sophämtning, lövblåsning och värsta snöröjningen mitt i natten — dvs i synnerhet inne i bostadsområden, eller iaf nära mitt sovrum; särskilt lövblåsning borde nog förbjudas över huvud taget, möjligen då med undantag för när jag inte är i närheten.

    Så att det där första böneutropet i gryningen, det kan jag nog förstå om de opponerar sig som bor nära en moské och brukar sova vid den tiden. Då borde de kanske dämpa sig litet, men jag tror också att det kan vara en vanesak, och kanske framför allt en fråga om hur lyhört en bor också. Kyrklockorna i domkyrkan här i Uppsala drar ju igång ganska bra kl. 06.00, men jag som bor ungefär en kilometer bort hör dem ju bara om jag går ut på balkongen, eller sover med fönstret öppet, så att då är ju stadstrafiken ett betydligt större bullerproblem faktiskt. Den borde vi göra något åt — kanske obligatorisk cykling/kollektivtrafik till jobbet o.dyl. för dem som är uppe väldigt tidigt?

    Dessutom tror jag att gud antingen inte finns eller är infinitessimalt (ofattbart) liten och troligen även osynlig isf, eftersom att jag aldrig har sett till henom.

    • Stenkvist skriver:

      Ja det var väl förståndiga synpunkter. Men det börjar i liten skala, sedan utökas detta och KF kommer att ge med sig nästa gång och nästa gång. jag har sett den tendensen hela mitt liv och jag börjar undra om det är typiskt svenskt eller universellt. Vi sätter ned foten här, inga böneutrop. Mycket beroende på de små stegens tyrrani, som vi VET kommer. Ett böneutrop i veckan ute i ett industriområde upprör knappt någon, det är fortsättningen, vi vet kommer att komma, som vi egentligen är emot.

      • Willy Viitala skriver:

        Fast hur kan någon egentligen VETA fortsättningen?

        Varför inte tro på det föreningen säger att man ska göra, dvs böneutrop på en volym på en nivå så enbart moskébesökarna hör. Kl 12.00 – varje fredag.

        Sedan om andra moskéer ansöker om att få göra böneutrop, i andra kommuner, då får man väl hantera dessa ärenden för sig och i respektive kommun?

        • Stenkvist skriver:

          P.g.a. mina tidigare erfarenheter tror jag inte på det.

        • Eva-Marie skriver:

          Är du inte informerad om att en muslim allt enligt koranen får lov att ljuga för oss”otrogna”?

          Böneutrop på en låg volym enbart klockan 12………….

        • Anna skriver:

          Jag har för mig att vid bygget av moskén så försäkrade man att man inte skulle kräva böneutrop. Så ett steg och nästa…

          • Eva-Marie skriver:

            Anna @
            I Malmö är det så att man (läs muslimerna) har garanterat inga böneutrop. Nu byggs en stor Saudi finansierat muslimskt ”kulturcentra” i Malmö, Håkanstorp. Det ska byggas för alla Malmöbor men främst för de boende på Rosengård. Där ska vara bönerum i två plan ett för män och ett för kvinnor. Man ska även ha simhall och så självklart könssegregerat allt medan ”våra” politiker anser det som helt ok och grannarna oroar sig för parkeringskaos och ett avloppssystem som inte kommer att hålla måttet.
            Islamisering av vårt land existerar det?

        • Blazej Lukasik skriver:

          Du är naiv du, de flyttar fram positionerna steg för steg. Skillnaden mellan sk moderata muslimska rörelser (t ex MB, beskrivs som moderata numera) och terrorister är som mellan kommunister och socialister.

    • Johan Hellström skriver:

      Du skriver att det kan vara en vanesak, att vänja sig vid moskéernas böneutrop. Alla kanske inte vill att Sverige ska vara ett land där vi vänjer oss vid böneutrop från landets minareter. Alla kanske inte vill ha vare sig moskéer, minareter eller böneutrop. Vi är många som inte vill ha slöjor, burkor (burkas?) eller liknande heller. Det är inte en del av den svenska kulturen eller särarten och bör inte bli det heller, enligt min åsikt, som rimligen är lika valid som andras.

      Enda anledningen till att ställa sig positiv till något sådant är om man omfamnar, och vill uppmuntra till, bibehållandet av muslimska seder och bruk och en ökad invandring från muslimska länder med en ökad anpassning av samhället efter detta. En för mig märklig önskan som saknar uppenbara samhällsvinster och går stick i stäv med de framsteg som gjorts i Sverige de senaste hundra åren, inte minst vad gäller religionens minskade inflytande, men även vad gäller jämställdhet och våra värderingar.

      Vi riskerar helt uppenbart att falla offer för vår egen tolerans. I vår iver att inte neka någon något öppnar vi portarna på vid gavel för intoleransen själv. Ironin uppskattas säkert av någon, men det är lätt att hålla sig för skratt här i Sverige.

      23 feb 2013 kl. 17:30 skrev Dissidenten Stenkvist :

      > >

    • Eva-Marie skriver:

      Öh…vanesak!! Det är inget jag vill vänja mig vid.
      Böneutrop är inte enbart att kalla till bön utan ett proklamerande att man är bäst och det enda………

      Gud är större, Gud är större
      Allâhu akbar, Allâhu akbar
      Gud är större, Gud är större
      ashhadu an lâ ilâha illallâh
      Jag vittnar om att det inte finns något som är värt att dyrka utom Gud
      ashhadu an lâ ilâha illallâh
      Jag vittnar om att det inte finns något som är värt att dyrka utom Gud
      ashhadu anna muhammad rasûlullâh
      Jag vittnar om att Muhammad är Guds Sändebud
      ashhadu anna muhammad rasûlullâh
      Jag vittnar om att Muhammad är Guds Sändebud
      hayya‘al as-salâh
      Kom och förrätta bönen
      hayya‘al as-salâh
      Kom och förrätta bönen
      hayya‘al al-falâh
      Kom till framgång
      hayya‘al al-falâh
      Kom till framgång
      Allâhu akbar, Allâhu akbar
      Gud är större, Gud är större
      lâ ilâha illallâh
      Det finns inte något som är värt att dyrka utom Gud

      Låt mig SLIPPA. Låt mig och kommande generationer slippa islam i Sverige, islam en politisk ideologi förklädd till religion. Hellre dö stående än krypa för islam.

  4. Pingback: Islamiseringen; nya fall av det i Sverige och Danmark | Kent Ekeroth

  5. Pingback: Kommunfullmäktige i Botkyrka ger grönt ljus till böneutrop « Avpixlat

  6. tonfisken skriver:

    Ärendet är lagt över på Polismyndigheten,och det gör man nog för att inte förlora väljare.
    Jag tror inte det går igenom….men en vacker dag gör det kanske de om inte Svensken reser sig och slår näven i bordet på Willhelm Moberg,s vis

    • Stenkvist skriver:

      Det är inte ens säkert att polisen vill ta i ärendet. De kan anse att det inte är ett polisiärt ärende och då skickar de väl bara tillbaka ärendet.

      • Eva-Marie skriver:

        Jo och så kan vi bolla det hit och dit och hit och dit som en riktig evighetsmaskin och aldrig får dom ropa i sina torn i vårt land, slutet gott allting gott?

  7. B-E Johansson skriver:

    Islam kommer att ta mer och mer plats i samhället med klädkoder, påträngande livsstil och snart kanske böneutrop. En del kanske inte bryr sig, andra kanske blir så kränkta att de flyttar bort. Själv vet jag inte hur jag kommer att göra förrän jag drabbas mer konkret.

    Böneutrop från ett industriområde i Botkyrka må väl vara, men när det kommer till moskéen på Mariatorget i Stockholm ställs saken på sin spets.

    Jag vill inte bo i ett land med böneutrop och där kvinnorna går klädda i tält. Men det är ju mitt problem.

    • Eva-Marie skriver:

      Det är inte enbart ditt problem utan även mitt och mina döttrars och allas döttrars problem.
      Det är våra barns problem, vill vi lämna över ett muslimskt land till dom?

      Du kan ju tänka dig om nu Botkyrkamoskén börjar då kommer det som ett brev på posten ett krav och önskemål även från alla de andra moskéerna i vårt land. Jag vill inte ha det så varken i Malmö min hemstad eller i mitt land som jag lånar av kommande generationer.

  8. Christer skriver:

    Lycka till med Islamiseringen!

  9. Willy Viitala (M) skriver:

    Jag önskar att fler som delar din åskådning också skulle vinnlägga sig om debattera sakligt och med ett respektfullt tonläge.

    Med det sagt så står Moderaterna som bekant bakom den föreslagna hanteringen av ärendet.

    Då detta sannolikt kommer att innebära överklaganden, till olika instanser, så blir det intressant att se vad svaret kring ärendet blir i dessa.

    För övrigt har vi inte märkt av några större opinionsyttringar från övriga Botkyrkabor i frågan. Så det är väl troligen en liten minoritet, ungefär som era opinionssiffror, som ni har med er.

    • Eva-Marie skriver:

      Undrar om du tror att ett böneutrop i Sverige kommer att vara saklig och med ett respektfullt tonläge???

      Om jag nu skulle vara lite stygg mot dig så kan man påstå att du är ett bra exempel på en god SD valarbetare, Willy Viitala (M).

    • Stenkvist skriver:

      Svårt att avgöra, men jag tror nog att en betydligt större del är emot böneutrop. När det gäller Tullingepartiets väljare är jag säker på detta. Men det blir en meningslös diskussion eftersom vi inte får något facit. Vi kan ju tro hur mycket som helst, åt varsitt håll. Vi får ju inget facit.

    • Johan Hellström skriver:

      Lägg ner.

      Moderaterna och resten av riksdagspartierna har förlorat all rätt att uttala sig om ”saklighet” och ”respektfullt tonläge”. Ni har förbrukat en stor del av väljarkårens förtroende, mitt inkluderat. Er behandling av SD är allt annat än respektfull eller saklig, vilket har gjort att många fått upp ögonen för vilka de verkliga anti-demokraterna i Sverige är, så tack för det…

      Alliansen förlorade mitt förtroende för gott när ni gjorde upp med Miljöpartiet efter valet och utökade rättigheterna för illegala invandrare, när Billström stått och bröstat sig innan valet om tuffare tag. Att ni skapat lögnsajten med Ullenhags nätmyter om invandringen hjälper inte heller er trovärdighet.

      Att ni ens kan sova om nätterna är ett kvitto på att ni antingen är så gravt inkompetenta att ni inte själva förstår att ni ljuger dagarna i ända, trots att all nödvändig information finns att tillgå för vem som helst. Alternativt att ni är ett gäng psykopater som ljuger medvetet helt utan självkritik eller skam. Välj själv.

      Lycka till 2014

      • Stenkvist skriver:

        Jag vill i alla fall uppmana alla att hålla ett acceptabelt tonläge på min hemsida och inte hemfalla åt personangrepp. Annars också förövrigt. Det gagnar inte saken att att gå över gränsen utan är ett sätt att få ut sin frustration. Ditt inlägg här Johan är ett gränsfall, men låt gå. Jag var själv väldigt upprörd i går, utan att jag hemfäll åt invektiv eller liknande. Körde ett par ronder på sandsäcken och sedan skrev jag av mig på denna hemsida, tog en rejäl whisky, thats it.

        • Johan Hellström skriver:

          Jag försökte fundera ut ett tredje alternativ, men fann inget som inte samtidigt innebar inkompetens i rollen som folkvald politiker. Vet att det var på gränsen, men dessvärre även sant. Har du, eller någon annan, ett mer smickrande alternativ som inte även innebär inkompetens så hör jag det gärna.

          Vi tolererar dagligen lögner från våra politiker och politiskt tillsatta personer, eftersom vi vet att det ingår i deras jobb att ljuga, eller förutsätter att de ljuger ändå. Vi borde inte tolerera det, men det gör vi, av slentrian om inte annat.

          Min gräns går dock när de mitt i detta ger sig på att bestiga de höga hästarna och börjar berätta för folk hur de ska hålla ett respektfullt tonläge och vara sakliga… Respektlöshet och osakligheter är ju politikerns signum framför andra. Ställ en respektfullt och sakligt formulerad fråga om invandringen och du får ett osakligt jytter i genmäle, kryddat med påståenden om rasism, fascism och värre.

          Ovanstående gäller förstås inte ALLA politiker, men undantagen blir snabbt omplacerade, tvingas till offentlig avbön eller får något annat straff för att de brutit mot politikernas hederskodex – lögnen framför allt.

          Eva-Marie, tack ska du ha, detsamma till dig!

          • Willy Viitala skriver:

            Hej Johan.

            Nej du, jag tycker man bör försöka kasta invektiven åt sidan, ta debatten med sakargument – med respekt för att man i grunden har olika åsikter.

            Att jag blir kallad för landsförrädare eller ”fit*ta”, eller att någon på er sida blir kallad för ”facist” eller ”nazist” är inte särskilt konstruktivt.

            • Johan Hellström skriver:

              Visst har du rätt i det och det är inte helt rättvist att du får klä skott för hela gruppen politiker, lika lite som den gravt heterogena gruppen SD-väljare klumpas ihop och kallas främlingsfientliga och värre.

              Så ber om ursäkt, var inte riktat mot dig personligen.

              Som politiker, eller journalist, skulle jag dock vara väldigt bekymrad över den skada som mitt skrå tillfogar gruppens förtroende i samhället och rikta strålkastaren inåt istället för utåt. Min misstro, som gränsar till förakt, är knappast unik och inte heller sprungen ur tomma luften.

              Om du är ärlig i det du skriver så hoppas jag att du ifrågasätter och konfronterar de lögner och halvsanningar som företrädare för både moderaterna och alliansen använder för att ducka de högst reella och angelägna problemen vi har med invandringen. Istället för att försvara dem. Gör du det senare är vi tillbaka där vi började.

              24 feb 2013 kl. 14:55 skrev Dissidenten Stenkvist :

              > >

            • Eva-Marie skriver:

              Du ska veta Willy att om man står i en klunga maskerade vuvuzela-afa eller muslimer och vill lýssna på det man har rätt enligt grundlag, lyssna på politik och på sverigedemokraterna när dom håller tal då blev jag kallad för djävla kärring och för f***a. Inte roligt alls.

              Du som moderat politiker borde ta ett snack med partiledningen (Fredrik ) om varför det blivit och är som det är eller ska jag skylla mig själv?

          • Stenkvist skriver:

            Jag tycker inte heller att vi skall tolerera lögner. En sorts lögner är toleransen lika med noll. Om en politiker ljuger om ett kvitto eller en försäkran om bostadsförhållanden är det respass nära nog direkt. Men om politiker ljuger om de mera påvisbara förhållanden om massinvandringen eller hur asylsystemet fungerar så blir han hyllad. Detta även om det med säker och omfattande statistik går att direkt bevisa att politikern faktiskt ljuger. Här har vi den värsta och största paradoxen.

            ” Ställ en respektfullt och sakligt formulerad fråga om invandringen och du får ett osakligt jytter i genmäle, kryddat med påståenden om rasism, fascism och värre.”

            Precis! Och vem vinner i längden väljarnas förtroende? Vad exakt vinner du på att inte ställa sakligt och respektfulla frågor utan i stället låta känslorna ta överhanden? Politisk förlorar du men du mår för stunden lite bättre för att du ventilerar din frustration. Det är inte fel, men man skall vara medveten om det i alla fall.

            ”Min gräns går dock när de mitt i detta ger sig på att bestiga de höga hästarna och börjar berätta för folk hur de ska hålla ett respektfullt tonläge och vara sakliga… ”

            På min hemsida kan jag sätta mig på höga hästar. Priset om jag går till överdrift är att jag erhåller en massa frustration (som nu kanske) och tappar läsare. Det är alltid en balansgång som ibland är mycket svår att hålla. När jag läser ditt inlägg igen kanske jag bedömde den lite väl hårt, det var mest ett ord jag reagerade på, men satt i sitt sammanhang var det nog klart under gränsen.

            Jag bemödar mig att alla skall komma till tals, även meningsmotståndare. lite trist när alla tycker samma sak och jag tycker det är bra att Willy från M skriver här vad han och hans parti tycker. Bra mycket bättre än när övriga håller tyst och försöker begrava frågan för att de nog anar att de förlorar väljare på frågan.

            Dock försöker jag sätta gränsen ganska tidigt så det inte går överstyr. Såg en kommentar på Fria Tider som nog var långt över den lagliga gränsen. Hoppas jag slipper få sådana här. Men jag hoppas också att du fortsätter skriva din hjärtas mening här Johan. Ha en bra söndag.

      • Eva-Marie skriver:

        Johan jag vill sända dig en kram från ett mörkt Malmö. Det var en mycket bra kommentar, tack. Men jag önskar inte moderaterna lycka till 2014.

  10. Eva-Marie skriver:

    Mycket trist. Vad är det för fel på folk? Varför vill man ge bort landet till en människofientlig ideologi som islam är. Varför vill man förvandla Sverige till oigenkännlighet?
    Om polisen nu blir pressade att godkänna böneutrop då kan vi vänta oss galande från minareter i hela Sverige. Om det faller under yttrandefrihet, då undrar jag om jag kan få montera upp en högtalare på Rosengård och vråla ut mitt islamkritiska budskap och upplysning om denna livsfarliga ideologi?

    Tur att ni SD politiker finns och som jag ser det är ensamma om sunt förnuft.
    Jag skrev för ett tag sedan till en socialdemokrat i min stad Malmö och hon är tydligen för att mobba kvinnor, ur led är tiden.
    http://petterssonsblogg.se/2012/05/20/forsta-stenen-av-manga-manga/

    • Ilsa skriver:

      Ja du, vad är det för fel på folk? Om nu fallet är att böneutrop inte får förekomma så bör kyrkklockarna även tystas. Samma funktion, samma volym. Jag ser helst att inga religiösa ljud ska finnas inom den offentliga miljön, men det är en annan fråga. En accentuering av traditioner och kulturer är inte skadligt för samhällen, tvärt om ur ett etnografiskt perspektiv. Men när SD sitter och hyllar hallucinationer av något som aldrig hänt. Som enbart förtäljer synkoperade delar av sin samtid.
      Men våra ut dina fördomar mot islam i Rosengård, det har du rätt till.

      • Stenkvist skriver:

        Jag vet tyvärr inte vad du pratar om Lisa.

      • Eva-Marie skriver:

        Nej några fördomar har jag inte utan det är islamorealism. Kyrkklockor och böneutrop är inte jämförbart, rekommenderar dig att läsa på om vad utroparen ropar.

        Jo faktiskt är vissa ”religioner” och kulturer skadliga för samhället och det är väl inte för ingenting som den största ivandringen kommer just i från muslimska länder, trivs dom där själv?
        Jag vill inte också ha religionskrig och kvinnoförtryck här liksom där, vill du?

      • B-E Johansson skriver:

        Nu när Botkyrka kanske får böneutrop – till att börja med en gång per vecka – kan man väl säga, att kommunen börjar bli islamiserad

        Även om själva böneutropet säkert kommer att bli mycket störande, så blir det som stör mest, det att vi blir påminda om – flera ggr dagligen – att vi nu bor i ett muslimskt land

        I somras, när jag klev ur bilen vid ett köpcentrum, blev det plötsligt ganska uppenbart, varför jag inte vill bo i ett land, där kvinnor kläs i tält från topp till tå. Likaså vill jag inte bo i ett land, där jag tvingas höra böneutrop fem ggr om dagen sju dar i veckan. Bl a därför kan vi inte låta Sverige islamiseras. (Skall det vara så svårt att fatta)

        Mvh, BEJ

      • B-E Johansson skriver:

        Kyrkklockornas klang är en stilla påminnelse om att Sverige en gång var ett kristet land. Skulle de försvinna helt, är väl ingen större skada skedd. Även om inringningen till helgmål kan skänka en del frid och stillhet åt en stressad själ.Och ett stort kulturminne skulle gå förlorat.

        Böneutropen i sin linda är en illavarslande påminnelse om vad som kan komma skall.

        Viss skillnad?

        • Stenkvist skriver:

          Jag kan väl hålla med dig Bengt Erik. Men då talar jag absolut inte i partiets namn. Svenska kyrkan har förfuskat allt vad kristendom heter och jag fattar inte att någon, som inte är extremt politiskt korrekt, vill vara kvar i denna kvalmiga hmmm… rövslickarförsamling (jag hittar faktiskt inte bättre ord, förlåten mig). de bjöd in Ecce homo i domkyrkan, där Jesus framställdes som homosexuell med halv erektion i bild, vilket måste ha upprört mången gammal kyrkobesökare. Därefter kritiserade de Lars Vilks streckteckning som inte ett barn i hela landet hade reagerat på. DÄR förlorade de all trovärdighet och jag får nästan lust att använda Johans vokabulär när jag tänker på deras lismande för den politiskt korrekta eliten. Men mer än så vill jag inte skriva. Men jag är säker på att Jesus skulle köra ut dessa månglare ur guds hus om han steg ned i denna jämmerdal.

          • Eva-Marie skriver:

            Kyrkan lämnade jag 1981 varför vara med i något man inte tror på när man kan lägga sina surt förvärvade slantar på något annat som man tror på. Jag ämnar donera en slant till Lars Hedegaard så att han kan knäppa ljugmedia på näsan.
            Och jag var väldigt glad att jag endast två år av mitt arbetsliv betalat skatt till kyrkan när jag hörde Eva Brunne prata om att ” stenarna ska tala” och då menade hon att man skulle kasta sten på Sverigedemokrater.

            Nu tar jag den där whiskyn 🙂

            • Stenkvist skriver:

              Jag lämnade kyrkan när jag fyllde 18 (tror det var 76), övertygade ateist. Det är jag inte längre, snarare agnostiker med en ohälsosam dragning åt asatron och taoismen. Får skylla det på åldern. Så varför min besvikelse över Svenska Kyrkan trots allt är så enorm är svår att förklara. men de har nog slagit alla rekord i politisk korrekthet och lismande.

              • Eva-Marie skriver:

                När jag gick ur då rasade kvinnoprästfrågan och jag stannade upp och tänkte VAD i helvete sysslar dom med?? Sedan kände jag efter om jag trodde på skiten och ….nej det gjorde jag INTE så då föll det sig alldeles naturligt att gå ur det man aldrig aktivt gått in i.
                Sedan anser jag det som oerhört kränkande att kristendomen slängde bort de gudar som vi redan hade och brände heliga platser och satte kyrkor ovanpå…….det var en våldtäkt på oss nordbor och det vi hade.
                Kyrkan har spelat ut sin roll, vi är inte längre rädda för gudar, det är inte det vi fruktar utan verkligheten som med sin islamimport och dess dyrkare gör allt för att vinna mark….vår mark.
                Roligt att diskutera och ventilera med dig Stenkvist 🙂

  11. Bengt skriver:

    Allah U Akbar ! 😉

Lämna ett svar till Eva-Marie Avbryt svar