Böneutrop tillåtet från i dag


Radions P1 ringde upp och förklarade att böneutrop är tillåtna från och med i dag då polisen sagt ”ja”. Så ser inte jag det i alla fall. Detta är ingen polissak och har aldrig varit det. Självklart kan polisen ingripa i allt som faller under deras domsago, men att de skulle förbjuda företeelser som i grunden är politiska ställningstaganden förefaller overkligt och konstigt.

Så nu verkställs alltså beslutet som i februari togs i fullmäktige, detta utan att detaljplanen rivits upp. SD var i fullmäktige enda parti emot böneutrop. KD och Tullingepartier var t.ex. för detta beslut. Hur KD:s turer varit sedan nämndsammanträdet får de svara för (där de i Aftonbladet säger att de var emot att tillåta böneutrop). Likaså borde de väl ge en förklaring på varför de ändrat sig, om de nu har det.

UPPDATEING:

Här är SR programmet, Studio 1 om böneutrop där jag deltag tillsammans med Ismail Okur och Claes Borell.

Det här inlägget postades i Botkyrka, Ideologi - politik, Sverigedemokraterna. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Böneutrop tillåtet från i dag

  1. Ping: Böneutrop nej tack! | Petterssons gör skillnad

  2. Bengt Johansson skriver:

    Iraniern Karim Shamohammadi, (ordf. Riksförbundet Barnen Först), är starkt kritisk till böneutrop. Till och med han, som verkligen vet vad det handlat om, har kallats islamofob och rasist för sitt motstånd.

    Så här skrev han i ett brev till Botkyrka Kommun:

    ”Böneutropet ingår inte i religionsfriheten!

    Böneutropet är ett tvångsingrepp i tillvaron för de människor som inte ber och strider därmed mot andras frihet. Böneutropet är inte bara ett ljud. Det är en propaganda som upplevs förnedrande för många människor, en provokation som strider mot andra människors tro eller icke-tro.

    Religionens regler och seder i dagens modernitet har blivit villkorade av medborgarnas jämlikhet och frihet. När en 9 årig flicka inte får gifta sig i dagens Sverige. När barnen inte får agas. När tvångsgifte och månggifte är förbjudet. När sex och samlevnad och simundervisning är alla barns rättigheter. När man inte får slakta djur enligt religionens ritualer. När könsstympning är förbjudet. När barnarbete är förbjudet. När en vuxen varken får gifta sig eller ha sex med en minderårig. När man inte får störa grannarna med hög musik, då bör man helt enkelt inte få störa omgivningen med böneutropet heller, som för många symboliserar och påminner om dessa medeltida och avskyvärda företeelser.

    Att be till gud i den privata sfären eller tillsammans med andra likasinnade är var och ens rättighet. Men när det gäller det som trakasserar och stör välbefinnandet hos barn, gamla, sjuka, skiftarbetande, de som är ateister, de som inte är muslimer eller har andra trosuppfattningar, måste nödvändiga hänsyn tas. Ett sekulärt och modernt samhälle har satt villkor för religionens utövande och gränser för dess plats i det offentliga rummet. Konsekvenser för ett bostadsområdes särprägel och stigmatisering måste också beaktas när segregation efter etnicitet och religiös tillhörighet är ett växande samhällsproblem.

    ”Det är viktigt med ett öppet samhälle och religionsfrihet är en del av det” säger Europaminister Birgitta Ohlsson och hon fortsätter: ”Böneutropet är inte en kommunal fråga utan polisens ärende”

    Birgitta Ohlsson trasslar in sig i motsägelser. Det är polisens ärende säger hon, men hon stödjer ansökan om böneutropet på grund av att hon vill ha ett öppet samhälle och religionsfrihet, säger hon. Hon hoppas på efterföljd i andra kommuner… Först och främst, om det är polisens ärende, varför uttalar hon då sitt stöd för en ansökan? Hon tror att hon hittade en ”demokratisk” formulering och kan komma undan med den utan att anklagas för ministerstyre.

    Även vi är för religionsfrihet och de som ber kan och får be hur mycket de vill i samhälle. Men bönen bör ske i hemmet eller i moskén. Bönen bör inte tillåtas ropas ut till dem som inte omfattar den och som inte vill höra den. Det är att inkräkta på deras frihet. Betänk att många människor har flytt från samhällen och miljöer där böneutrop för dem är förknippade med fängslanden, tortyr och avrättningar.
    Böneutropet behövs inte och det kan inte försvaras genom att åberopa religionsfrihet i ett öppet och fritt samhälle där var och en kan praktisera sin religion så vitt den inte prackas på andra. Vi lever inte tusen år tillbaka i tiden. Varje hushåll har en väckarklocka eller en mobiltelefon med vars hjälp de troende kan se till att de passar bönetiderna.

    Vi vill påminna Birgitta Ohlsson att böneutropet inte är ”muslimernas” önskemål i allmänhet utan det är mullorna och imamerna som driver frågan och har som mål att sätta Islams prägel på hela bostadsområden. Hur många gånger till ska det behöva bevisas att det är kvinnoförtryck som ropas ut från minareter och som Birgitta Ohlsson ger sitt samtycke till? Gång på gång har Uppdrag Granskning avslöjat hur illa det står till med kvinnors rättigheter i de moskéer som Europaministern vill ska kunna ropa sitt budskap över grannskapet. Ett grannskap som oundvikligen kommer att stigmatiseras som ”muslimskt” och ytterligare segregeras om böneutrop tillåts.

    Undertecknande:

    Rahim Yazdanparest
    Parvin Salimi
    Rezgar Pirkhezrian
    Saman Piraste
    Elzbieta Shamohammadi
    Mahin Alipour
    Göran Gustavsson
    Khalil Kayvan
    Rebecca Hybbinette
    Gitti Agajani
    Golam Akbari
    Azadeh Agajani
    Hoshiar Sorosh
    Azar Poya
    Nava Azadi
    Navid Olfati
    Rabia Sing
    Veda Ilka
    Kian Izar
    Karim Shamohammadi,

    Gruppen för ett gemensamt samhälle

    gemensamtsamhalle@gmail.com

  3. Bengt Johansson skriver:

    En av mina klarsynta Facebook-vänner, en kvinnlig ex-muslim från Iran, skrev så här klockrent i ett inlägg i dag:

    ”Jag förstår inte hur någon kan förneka att det pågår en islamisering av landet. När jag var barn var jag helt ensam om att vara beslöjad muslim i min grundskola. Helt ensam! Den skolan låg för övrigt i en klassiskt sliten förort till Stockholm.

    I dag ser jag både flickebarn och kvinnor i slöja så snart jag går utanför dörren. På samma vis har jag tillbringat otaliga kvällar i skumma källarmoskéer och privata muslimska sammankomster i förortslägenheter under uppväxten. I dag finns det flera pampiga moskéer, som numera dessutom har börjat med böneutrop.

    Allt detta har skett under loppet av de senaste 15-20 åren. Man får vara både blind och döv för att kunna förneka att islam vinner mark i Sverige.”

    Slut på citat.

    Ja, inte minst landets journalister och ledande politiker är uppenbarligen både blinda och döva inför utvecklingen.

  4. B-E Johansson skriver:

    Eva Frachell har följande krönika, betitlad ”Trafiken värre än böneutrop”, som huvudledare i dagens (12/4) pappersupplaga av Aftonbladet (hade slut på tidningar att tända brasan med):

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article16585272.ab

    Kände mig manad att e-posta henne en liten kommentar, då det är viktigt att opinionsbildare så långt som möjligt får veta vad vanligt folk tycker om frågor som de behandlar. Så jag skrev följande till Eva Frachell:

    Hej Eva Franchell

    Jag läste din ledare i dagens ”pappersupplaga” av Aftonbladet

    Du har rätt; de som protesterar mot böneutrop kan vara islamofober och
    i så fall icke utan goda skäl:

    Islam är nämligen inte vilken religion som helst; Islam är den första
    religion i Sverige sen Kristendomen, som gör anspråk på att prägla
    samhället, och böneutrop är ett mycket påtagligt exempel på att det är så.

    Att tillåta böneutrop är ytterligare ett steg mot islamisering av samhället.

    Om man inte tycker om det sätt på vilket Islam präglar samhället, så är
    det fullt naturligt att man är emot böneutrop.

    Mvh
    Bengt-Erik Johansson

    • Eva-Marie skriver:

      Tack, jag tackar dig å alla svenska kvinnors och mäns vägnar 🙂 Jag vill inte leva under sharia och jag kommer aldrig att ta på mig slöja. Vi ska kämpa mot detta vansinne.

    • Bengt Johansson skriver:

      Bengt-Erik, jag ger dig halvt rätt här. Islam är verkligen inte vilken religion som helst. Men den gör inte bara anspråk på att kontrollera både samhället och individerna. Islam är dessutom en destruktiv, förtryckande, rasistisk och våldsförhärligande religion och ideologi mot icke-muslimer.

      Däremot har kristendomen i sig aldrig haft några ”anspråk på att prägla samhället”. Kristendomen bygger helt på Jesu lära i evangelierna och övriga Nya testamentet. Här framgår med all tydlighet att kristen tro verkar helt på det individuella planet genom en personlig omvändelse och tro på Jesus som frälsaren och Guds son.

      Under historiens gång har kristendomen och Guds namn missbrukats av maktfullkomliga och falska kristna i form av kungar och ett antal påvar. Den katolska och vedervärdiga inkvisitionen är bara ett exempel på hur både kristen tro och Jesus har dragits i smutsen. Men sådana illgärningar har inget som helst stöd i Bibeln.

      • B-E Johansson skriver:

        Ok Bengt, när jag skrev att Kristendomen gjort anspråk på att prägla samhället, tänkte jag på det du skriver i sista stycket. Jag läser just i Fribytaren på Östersjön hur de vidriga häxprocesserna på 1600-talet drevs av maktgalna, ondsinta (och vidskepliga?) präster.

        Det var också en bjudning till Franchell, för att hon skulle slippa påpeka att Kristendomen minsann…

        Mvh, B-E

  5. Nu när också polisen givit sitt tillstånd till böneutrop från minareten i Fittja undrar kommuninnevånarna oroligt vad nästa steg i islamiseringen av kommunen skall innebära. Skall Systembolagen i Hallunda och Tumba stängas ? Skall burka bli kommunal föreskrift ? Skall Botkyrka kyrka tvingas stänga eller rent av sprängas ?

    Vänstersidan har en stor delseger att fira idag !
    Kommunustyrelsens ordförande Katarina Berggren har mycket att förklara för oss ickemuslimer !

    • Eva-Marie skriver:

      Jag hoppas att alla ickemuslimer som undrar vänder sig till de politiker i Botkyrka som varit med om att göra böneutrop möjliga. Ge dom inge lugn stund och vid valet 2014 vänd dom ryggen.

  6. Bengt Johansson skriver:

    En av mina vänner på Facebook skrev det här träffande inlägget i dag:

    ”Så i morgon är det äntligen dags för Sveriges första offentliga böneutrop. Polismyndigheten i Sthlms län har efter ansökan från Botkyrka Turkiska Islamiska Kulturföreningen godkänt att moskén i Botkyrka kommun ska få sjunga ut sitt budskap över bygden varje fredag from 12april 2013 -20 mars 2014.

    Vill passa på att gratulera alla som sett fram mot detta uttryck för islams intåg i Sverige och tror att vi har att se fram mot vidare uttryck för den gradvisa anpassningen till Islam som vi ser i landet. Böneutrop, krav på förbud mot fläskkött i skolor och på arbetsplatser, separata tider för män och kvinnor på badhus etc etc.

    Stenen är i rullning och så småningom bör kanske även svenska kvinnor anpassa sig till rådande klädmode i islamska länder med Burka och Niqab som höjdpunkter, om inte annat så för sin egen säkerhetsskull. Spännande tider vi lever i!”

    En annan Fb-vän, en journalist och ex-muslimsk kvinna skrev följande tänkvärda rader i ett inlägg:

    ”Jag menar allvar när jag säger att islam står i direkt och skarp konflikt med västerländska värderingar. Sådant som vi tar för givet: FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, för att ta ett exempel. De erkänner det själva. Läs här om ni inte tror mig: http://www.oic-oci.org/english/article/human.htm

    Jag föddes in i islam och kämpade i 16 år med att försöka bevisa att islam var en så god, rättvis och riktig lära som jag blev tillsagd. Det var den inte. Varken då eller nu. Islam är rent människofientligt.

    Muslimer ska älskas för att de är våra medmänniskor. Villkorslöst. Men man ska inte vika en millimeter för islams hatiska lära. Sak och person. Sällan är det så viktigt att skilja på dessa två som här.”

  7. Eva-Marie skriver:

    Mycket bra talat i radion Stenkvist men när ska svensken förstå att vi befinner oss i ett lågintensivt krig där islamister tar in på oss teg på steg på steg på……
    När dom inte kan ta oss med vapenmakt tar man oss med vår demokrati och sin nativitet. Det är fakta men det vill inte de flesta lyssna på då sover man hellre vidare eller låter huvudet vara kvar i sanden. Och snart är det melodifestivalen och då blir allt bra igen.

    Ursäkta Stenkvist men jag är så trött på hur det går till, vi avvecklar oss själva bit för bit.
    Bra kämpat av dig 🙂

    • Bengt Johansson skriver:

      Jag instämmer. På Facebook är det en livlig diskussion och en hel del kritik just nu mot beslutet i polisstyrelsen. Men gammelmedierna är helt okritiska och naiva – som vanligt. Dessutom är de helt ointresserade av att låta islamkritiker komma till tals.

      • Eva-Marie skriver:

        Tack för den facebookrapporten, jag har inte FB nämligen. Men det var ju bra då att Stenkvist fick tala i radion och han fick nästan prata till punkt med.
        Många är naiva i denna fråga, har precis haft en ”livlig” diskussion med sonen här hemma och jag gjorde klart för honom att hans mamma kommer aldrig att vika sig för islamism, varken jag eller mina eventuella barnbarn ska gå i slöja.

        • Agneta Magnusson skriver:

          Heja dig Eva-Marie! Tycker du skriver sakligt, roligt och med allvaret i halsgropen! Jag är med i FB och försöker med alla medel få till en diskussion av mina PK vänner! Jag länkar till allt jag kan för att de ska förstå att detta är på RIKTIGT, inget som gå över sén!! Nu, i detta läget kommer jag att be de att antingen ta bort mig som vän( släkting eller kompis kvittar) om de inte kan lyfta ögonlocken en aning, eller fortsätta titta på melodifestivalen! I´m fed up!!

          • Eva-Marie skriver:

            Tack Agneta det gör så gott att veta att man har likar lite överallt i Sverige, vi behöver varandra vi Sverigevänner.
            Du gör en stor sak med att visa de som sover och antagligen får du i alla fall några att vakna. En efter en vaknar svensken och det går inte att hindra, bäva månde islamisterna i vårt land för när vi väl har vaknat då jäklar.
            Jag driver en egen upplysningskanpanj och är ute i min stad Malmö och dokumenterar islamiseringen och annat kriminellt. 10000 förbannade kränkta mussar demonstrerade på Malmös gator i september förra året, de ville ha blasfemilag och ”mohammeds moral”. Jag gick med min kamera och med utslaget hår bland dessa”herrar” för såklart idkade dom könsapartheid även när dom höll tal vid min favoritstaty på Möllevångstorget ”Arbetets ära”. Malmö är min stad och den ger jag inte bort till politisk islam. Jag hörde med egna öron vad dom sa och vad dom ville med Sverige.
            Kämpa på Agneta 🙂

    • Bengt Johansson skriver:

      Sorry. Men jag hittar inget bloggpost, där berättar om att du har överklagat polisstyrelsens beslut till Förvaltningsrätten…

      • stenkvist skriver:

        Nä här får jag ge dig rätt Bengt, jag hade för mig att jag skrivit detta med överklagande men det verkar vara fel. Jag ber om ursäkt, hade för mig att jag nämnt det.

        • Bengt Johansson skriver:

          Tack, Robert, för ditt klargörande! Men gäller dina tidigare uppgifter om överklagande av polisstyrelsens beslut till Förvaltningsrätten? Kanske har ni redan skickat iväg en skrivelse?

  8. Stenkvist skriver:

    Sök på ”Böneutrop” då skall samtliga bloggposter komma upp.

  9. Bengt Johansson skriver:

    I torsdagens upplaga av Studio Ett meddelade du att SD redan här överklagat polisstyrelsens beslut. Till vilken instans har ni överklagat beslutet? Och varför nämner du inte det i din bloggpost här? Kämpa på!

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

