Gästinlägg – Det trasiga skolsystemet


Jag tar in ett gästinlägg från Sebastian Lindqvist som skriver lite om problem i dagens skola. Sebastian har studerat pedagogik (vilket jag också gjort) samt arbeta inom skolan (vilket jag också gjort). Lite senare kommer jag att lägga ut en lite längre artikel om EU och de lobbygrupper som i hög grad styr EU. Den artikeln rekommenderar jag verkligen.

Det trasiga skolsystemet

Sebastian Lindqvist

Sebastian Lindqvist

Jag har arbetat inom skolan i olika roller och även studerat pedagogik i många år på universitetsnivå och jag skall här titta på problem i vårt skolsystem och hur det fungerar i mötet med vissa främmande religioner. En förutsättning i Sverige är att staten är separerad från kyrkan och därmed är även skolan separerad från religionen, förutom när religionen blir ett teoretiskt skolämne där ämnet tas upp ur ett mer historiskt perspektiv. Det är så vårt skolsystem är tänkt att fungera.

Som exempel på brister i vårt nuvarande skolsystem kan vi ta friskolorna. Jag tror friskolan är något nyttigt för Sverige då den kan höja kvalitén på både undervisning och konkurrensen om lärarnas tjänster. Tyvärr fungerar det inte så i praktiken. Alltfler elever går ut grundskolan med icke godkända betyg och blir inte behöriga för gymnasiestudier.[1] Personer som inte gått ut gymnasieskolan har väldigt svårt att hävda sig på arbetsmarknaden i Sverige och kan således inte få jobb och försörja sig av egen kraft. Det finns mål i skolplanen som varje elev skall uppnå i varje specifikt skolämne, när en elev inte uppnår dessa mål kan inte heller läraren godkänna eleven.

Lärare jag intervjuat för diverse uppsatser och arbeten tar ofta upp problemet med att kunna godkänna elever i ”sex- och samlevnad” som är en obligatorisk del i grundskolan (oftast ingår den i biologi). Problemet är en kulturell krock från skolan och elevens föräldrar. ”sex- och samlevnad” innehåller viktig information för unga människor som snart skall bli vuxna individer. Ämnet innehåller saker som att acceptera alternativa sexualiteter och människor som tycker annorlunda, könssjukdomar och preventivmedel. Många skolor bjuder in RFSU/RFSL som föreläsare där elever kan ställa frågor om ett känsligt ämne. Detta accepteras inte i vissa hem, och elever blir tillsagda att systematiskt skolka från ämnet på order av föräldrar.

Lärare jag intervjuat har försökt tala med föräldrar om detta problem att eleven inte kan bli godkänd på dessa premisser och föräldrar förklarar problemet ”det ni lär ut är synd”. Vissa lärare väljer att se mellan fingrarna och godkänner eleven ändå för att slippa problem. Detta problem uppstår även i ämnet ”idrott och hälsa” där tjejer av kulturella skäl förbjuds att idrotta med killar, vissa fall får 2-3 tjejer en egen idrottslärare och en egen sal för att kunna vara med på idrott och hälsa lektioner. Men problemet stannar inte där, i skolplanen står det nämligen att elever i svensk skola måste vara simkunniga. Tjejer förbjuds i familjer med denna kultur att använda baddräkt eller att bada med killar och kan därför inte uppnå målen för att bli godkända i idrott och hälsa. Problemen kan kringgås genom att placera eleven på en religiös friskola där elevens hemkultur kanske är mer styrande. Men även friskolor måste följa skolplanen och eleven måste uppnå dessa mål, annars skall skolan bli av med sin licens.[2]

Att sex- och samlevnadsämnet skulle ”kränka” någons kultur är för mig väldigt märkligt då den förespråkar tolerans för alla människor och respekt för människors sexualitet , kön eller om man för den delen inte ser sig tillhöra något kön. Att kunna simma tror jag ingen i Sverige ser som ett hinder snarare tvärtom. Friskolorna skall finnas men de skall ha samma roll som de kommunala. D.v.s. förmågan att göra elever gymnasiebehöriga och kunna bidra som arbetande medborgare i det svenska samhället, men även lära ut de lagar och värderingar som gäller för att vara en svensk medborgare med både rättigheter och skyldigheter. Friskolan skall vara en möjlighet och ett alternativ för eleven, inte ett sätt att kringgå skolplanens satta mål.

Sebastian Lindqvist, SD Botkyrka

Annonser
Det här inlägget postades i Skolan, Sverige. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Gästinlägg – Det trasiga skolsystemet

  1. Eva-Marie skriver:

    Vi i Sverige var långt framme i tänket att förmedla om att bejaka och att ta ansvar för sin sexualitet. Att skydda sig från oönskad graviditet och skydd mot könssjukdomar är viktigt att lära ut och det behöver alla få lov att lära sig. Våra nya invånare med nedärvd skamkultur är inga asketer och följer inte celibatregler. Många är de skolsköterskor på våra skolor som vittnar om motsatsen, ungdomar från muslimska familjer som idkar avancerad sex, man har analsex för då anses tydligen flickan som ännu orörd.
    Jag har varit på möten där Bahareh Andersson vittnar om att imams fru gör oskuldstester hemma hos muslimska familjer och det är flickorna som undersöks……självklart får bröderna knulla runt.
    Att svenska skolor blundar eller böjer sig för skamkulturens krav om att skolan ska vara förälderns högra hand är skamligt och inte värdigt vårt land om lärarna böjer sig för det kravet. Om svensk skola gör det då har man frångått allas lika värde, då värderar man muslimska flickor lägre än andra flickor.
    Om flickor från muslimska hem inte tillåts att lära sig simma och de slipper för svensk skola då är dom inte lika värda som mina och dina döttrar.

    • B-E Johansson skriver:

      Jag håller med, men dom har inte flyttat hit för att bli som vi, och det kan vi nog inte ändra på i nån större utsträckning

      • Eva-Marie skriver:

        Där har du en poäng, de har inte flyttat hit för att bli som vi men allt är inte antingen svart eller vitt. Det finns bland dessa familjer som med hjälp av skolans regler och svensk lagstiftning kan säga till sina släktingar och mer hårdföra trosfränder att man måste följa svensk lag.
        Om vi mesar och tillåter det som är olagligt och fel för oss då sviker vi framförallt flickor i skamkulturer. I vår iver att vara politiks islam tillags sviker vi deras döttrar och söner.
        Men till sist blir det vem bryr sig, vi har tagit oss vatten över huvudet det har blivit oss övermäktigt. Nu har vi skapat parallellsamhällen, vi har inget helt Sverige.

        • B-E Johansson skriver:

          Du har rätt i att Sverige borde stå upp mer för utsatta kvinnor framförallt i skamkulturer, där vi viker ner oss alltför lätt:
          http://www.trettiotreanledningar.com/

          Var finns alla feministposörer för att ta itu med t ex 1), 7), 10), 15), 16), 19), 25), 28) och 32) ?

          1): En tydlig illustration av förberedelse till gruppvåldtäkt, som får passera utan att ögonbryn höjs

  2. B-E Johansson skriver:

    Man kan nog ta sig fram hyfsat här i livet utan speciellt goda skolkunskaper i vare sig ”sex och samlevnad” eller ”idrott och hälsa”, men vad jag förstår är ”Gymnastik m lek o idrott” ett mycket eftersatt ämne för alla elever i Sverige nuförtiden, till men för individuell hälsa livet igenom.

    Med en växande befolkning från ”främmande” kulturer är det nog bara att gilla läget och inse, att många nog aldrig kommer att bli helt integrerade i ett modernt, västerländskt samhälle, t ex med avseende på samtliga skolämnen. För ärligt talat, vad skulle kunna vända trenden?

    Värre är det då med de ”hårda” ämnena som fotnot 1 belyser. Där fostrar vi nog tyvärr en stor, huvudsakligen invandrad, analfabetiserad underklass, som kommer att få arbeta för slavlöner åt samhällets eliter. En kombination av inkompetens och ren illvilja hos makthavare ligger bakom, skulle jag tro.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s