Fredrik Segerfeldt visavi Ken Ring


Jag läste två artiklar efter varandra, som gav ganska olika bilder av vår integration. Jag lekte med tanken att växla uttalanden mellan artiklarna och låta skribenterna debattera med varandra. Till slut gav jag mig på det mycket annorlunda företaget. Det blir ju som alla förstår inte helt rättvist, jag har ju spontant bara ryckt ut citat som jag anser passar. Jag tycker ändå att det ger en tankeställare. Den ena artikeln är skriven av Fredrik Segerfeldt i SvD som vill ha lägre ingångslöner för att i högre grad få immigranter i arbete (vilket kanske är den bakomliggande iden med hela immigrationspolitiken). Den andra artikeln är skriven av Ken Ring i DN, som beskriver sin uppväxt.

Segerfeldt & Ring

Segerfeldt & Ring

 

Segerfeldt:

–       Migration är en mycket positiv företeelse. Människans rörlighet över gränser och mångfald är positivt, ur en lång rad perspektiv. Det ökar friheten och rörelseutrymmet.

Ring:

–       Men i dessa förorter har jag och många andra också levt som om vi levde i en polisstat. Det är en dold verklighet som jag och andra svenska hiphopartister försökt beskriva i flera år. Jag har blivit misshandlad och kallad ”neger” och själv hållit i stenarna som kastas. […]

–       Det har byggts en gräns vid tullarna runt Stockholm, och den kommer om femtio år att bli till en riktig stenmur om inte saker förändras.

Segerfeldt:

–       [Immigrationen] ger ekonomiska vinster, höjer levnadsstandarden och bekämpar fattigdom och ger dessutom skydd till människor som riskerar död och förföljelse.

Ring:

–       Jag vet att när detta kaos lagt sig så är det vi i förorten som kommer att få städa upp och försöka reparera skadorna. Det har vi alltid gjort. Och då pratar jag inte enbart om de materiella skadorna.

Segerfeldt:

–       Det inte är samma invandrare som är arbetslösa hela tiden. Det mesta av skillnaden mellan inrikes och utrikes föddas sysselsättning suddas ut med tiden.

Ring:

–       Och det är i dag bara kriminalitet och droger som är prioriterat.

Segerfeldt:

–       Vår integrationspolitik klassas också i topp.

Ring:

–       Folk måste inse att vi också existerar. Jag valde att föra kampen vidare med min penna. Men dessa ungdomar ser inget annat sätt att göra det på än med stenar. Det är fan dags för makthavarna att reagera och låta oss vara en del av Stockholm och Sverige på riktigt. Det är tragiskt att inte förrän nu så skrivs det om vår situation i betongen. Och det är väl tråkigt att det ska krävas brända bilar och fullt upplopp för att medierna ska uppmärksamma oss.

Vi kan nog konstatera att både vänsterpartister, miljöpartister och sverigedemokrater kan lägga sina perspektiv på ovanstående debatt, och dra politiska poäng. Vi avstår därför från allt poängplockande och konstaterar att Ring lever i en helt annan verklighet än Segerfeldt, grundaren av nätverket Migro.

Det här inlägget postades i Arbetskraftsinvandring, Sverige. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredrik Segerfeldt visavi Ken Ring

  1. Läsare skriver:

    Du har gjort ett tydliggörande av olika åsikter som inte pratar MED varandra. Det är vanligt idag och jag är urless på att den ena handen inte vet eller bryr sig om vad den andra gör. ‘Alla’ kör sitt eget spår, i synnerhet politiker och myndigheter. Och journalister. De få gånger som man tar upp andras åsikter så är det inte analyserande, utan viftas bort eller fnyses åt. Fakta lyser med sin frånvaro. Sådana som Segerfeldt är värst.

    Det är ju ingen (ytterst få) som menar att ALL invandring är förkastlig. Däremot är det mer vanligt med att ifrågasätta Sveriges generösa ditto. Vi har ju uppenbarligen varken jobb eller bostäder åt alla och jag ser en snöbolls chans i he-t att någon av sjuklövern kan råda bot på detta. Ju längre tiden går utan krav på t.ex försörjning för anhöriginvandring desto svårare lär segregationen, bostadsbristen och arbetslösheten bli.

    • Stenkvist skriver:

      Nä, de pratar inte med varandra, som jag påtalade. Ville sätta ljuset på deras helt olika verklighetsuppfattning. Tyckte att det var en poäng med detta.

      • Läsare skriver:

        Det gjorde du bra. Själv har jag alldeles för gott minne av det jag läser och kan slita mitt hår i förtvivlan då jag har något tvångsmässigt över mig att läsa allt jag kommer över :-/

        Bara det där med att sänkta ingångslöner skulle vara en av lösningarna på allt. Kan vara så (tror själv inte det), men det är noterbart att det är småknepigt att verkligen leva på riktigt låg lön främjar knappast minskad segregation, samt att vi har redan sett hur arbetsgivare kan missbruka AFs diverse arbetsbidragstagare. Hur som haver verkar motståndet vara stort särskilt från vänstern (?) så det lär inget bli av med det försöket. Under tiden fortsätter invandringen av väl många lågutbildade med lång startsträcka och pratet fortsätter likaså. Etableringsreformen floppade värre än vad jag trodde och jag väntar med spänning på resultatet från det blivande floppande nystartzonsprojektet.

  2. stenkvist skriver:

    Nä, självklart inte. Men man behöver inte bemöta allt hela tiden. Jag lät dem prata för sig själva utan kommentarer. Se det som ”performance art”.

  3. Varg i Veum skriver:

    Intressant synliggörande. Fast jag håller inte med Ken, det är inte de i förorten som får ”städa upp” efter de kriminellas framfart, det är skattebetalarna, de som drar in pengarna åt dem i förorten som inte har arbete.

    • Läsare skriver:

      Mjo, det verkar som det är en hel del boende som städar på sin egen tid. Bra gjort och det om något kan få våldsverkare att tänka om, mer än att ‘abstrakta’ skattebetalare och försäkringsbolag betalar. Om man tror att de flesta skulle bry sig. Adrenalinkicken av att vara ute och ränna i ‘utanförskapets namn’ är nog rätt massiv.

      • Varg i Veum skriver:

        Heder åt dessa indvider som bryr sig om sin närmiljö och grannar! Dessa är de sanna ”husbyborna” Det är dem man ska lyssna på (och det har gjorts vad jag förstår) inte Megafonen och annat kommunistiskt patrask som kidnappar folkets röst.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

