Harry Schein förutsåg upploppen i Husby – Åke Ortmark ”Makten och Lögnen”


I Ortmarks bok ”Makten och Lögnen” beskriver han på sidan 321 Olof Lagercrantz så här:

Olof Lagercrantz hade en speciell, karakteristisk modell när han stötte på ett alster som tycktes honom ofullkomligt. Han skrev ett brev där han till att börja med prisade författaren i varma ordalag. Han sade sig sällan ha läst en artikel där den djupa bildningen ingått i en så skön förening med den blixtrande intelligensen. Men författaren borde – framgick det i nästa stycke – ändå för helvete begripa att en så smal och otillgänglig artikel inte kunde publiceras i en allmänt spridd tidning. Dessutom var artikeln illa skriven och allmänt bedrövlig. Författaren borde överväga en alternativ yrkesbana, till exempel begravningsentreprenörens.

Ord och inga visor av DN:s dåvarande chefredaktör kan tyckas. Jag hade ändå personligen föredragit en drapa av Lagercrantz enligt ovanstående snitt, än den kommentar jag fick av en ung flicksnärta (förmodligen Lena Karvik) till chefredaktör på SvD-opinion sommaren 2009. Hon avfärdade en mycket välskriven artikel i ett brännande ämne (politiskt våld) med orden ”här är det faktiskt jag som bestämmer”. Nu kan man självklart inte begära samma prosa av en ung flicka i karriären som av Lagercrantz. Rent sakligt hade hon ju dessutom rätt.

Olof Lagercrantz

Olof Lagercrantz

Man förstår, utan att tvingas läsa alltför mycket mellan raderna i ”Makten och lögnen” att Ortmark tyckte intensivt illa om Harry Schein. Dock ger han Schein beröm för sin samhällsanalys. Så här skriver Ortmark på sidan 328.

Harry Schein var bra på att blottlägga mekanismer i det svenska samhället, inte minst konformismen, trendkänsligheten, dubbelmoralen och hyckleriet. Det gjorde honom till en omistlig tillgång i debatten, till exempel i de kolumner han skrev i Dagens Nyheter. Jag upptäcker hur mycket jag saknar denna genuint otrevliga människa.

I en kolumn 13 juni 2002 analyserade Schein drömmen om det multinationella samhället. Det sägs ibland att ett sådant samhälle trots allt existerar i USA, men den tanken avvisas som en myt. Sedan kommer han till Sverige och arbetslösheten, bidragsberoendet och kriminaliteten i de ghetton som vi skapat. Det är inte självklart ”att vi bör eftersträva ett multinationellt Sverige. I stället för att bejaka invandrarnas särart borde vi, i långt större utsträckning än nu, satsa på deras integration med det svenska samhället, med dess sociala verklighet.” Schein ironiserar också över den så kallade hemspråksundervisningen, ett improduktivt slöseri med resurser. Vi borde lära ”invandrarna svenska, sätta kunskap i svenska och om Sverige som villkor för att bli medborgare i detta land”.

Man kan förstå att det socialdemokratiska etablissemanget inte ville ha Harry Schein i regeringen. 

Ja det kan man förstå. Och han hade varit lika omöjlig i dagens alliansregering kan man med fog tillägga. Jag tyckte heller aldrig om Schein, lika lite som Ortmark. Jag tvingas dock konstatera att Schein 2002 förespråkar ungefär det SD förespråkar i dag. Schein verkade förutse kravallerna i Husby långt innan de inträffade dessutom.

Rinkeby Riots

Rinkeby Riots

Det här inlägget postades i Historia, Kultur, Media. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Harry Schein förutsåg upploppen i Husby – Åke Ortmark ”Makten och Lögnen”

  1. MetalHeadViking skriver:

    Hej allihopa! Hjälp till att sprida listan på alla landsförrädare. Jag har markerat de svenska så ni inte missar dem. Sprid gärna vidare!

    http://detopaverkadesinnet.blogspot.se/2013/06/den-officiella-listan-pa-bilderbergarna.html

  2. Läsare skriver:

    Det finns ju hur många exempel som helst i världen idag och i historien på hur det går i segregerade områden med hög arbetslöshet etc. De enda som är förvånade är väl våra högdjurs-politiker, att det händer. Största misstaget någonsin var nog att avskaffa EBO och ta bort försörjningskravet för anhöriginvandring. Måste nypa mig i armen då jag första gången läste om att en kommun kände sig tvungen att köpa villor för att husera 8-10 barns familjer.

  3. Tage Sundin skriver:

    Tack, *stenkvist*, för en bra och intresseväckande recension av en – får man hoppas – intressant bok.

    För övrigt, vad gäller Schein, hade jag aldrig någon som helst kontakt med honom, och jag vet ingenting som inte framkom i media.

    Likväl funderar jag på om jag inte skulle ha gillat karln! Han, vad jag vet, krökte aldrig rygg. Han gick sin egen väg och skapade sina egna villkor utan att i nämnvärd utsträckning bry sig om vad etiketten föreskrev.

    • stenkvist skriver:

      Det stämmer nog Tage. Det Ortmark menar vilket framkommer i boken, är att han var förbannat jobbig och egenkär också, samt att han försvarade Palme in i döden om någon hoppade på honom. Där tror jag Ortmark har rätt, jag träffade ju som alla kan gissa inte heller Schein, vi rörde oss inte riktigt i samma kretsar, he, he. Det är ju inte så att alla rakryggade personer också är trevliga, nästan tvärtom om an man tycka. Tyvärr lider det stor brist på rakryggade personer så Schein fyllde sin funktion.

      Ja lite besviken är jag också på boken. Ortmark försöker dividera och försvara sitt eget samvete mot sina egna skuldkänslor. Ingen har ju anklagat honom för att ha sprungit maktens och etablissemangets ärenden, men han anklagar sig själv för att sedan försvara sig. Typ… nä jag gjorde nog ändå vad som stod i min makt, o.s.v. Blir lite… träligt i längden. Fan erkänn de misstag du gjort och gå vidare karl, hålla på och dividera i det oändliga.

  4. Åke Ortmark var väl en sån där salongskommunist eller gåsleverdito son Linderberg på AB.

    • stenkvist skriver:

      Nä han var sosse ett kort tag i slutet på sextiotalet tror jag, sedan vandrade han till höger och är i dag definitivt till höger.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

