När förflugna ord blir viktigare än fysisk misshandel


Vi kunde i de stora tidningarna läsa om att en Sverigedemokrat Christer Wikström attackerat en stackars kvinna vid en betalkassa. Samtidigt skulle han ha fällt ett rasistiskt yttrande. Själva yttrandet var också tacksamt att bilda fet rubrik av. Samtidigt höll väl de flesta tidningar igen en smula i brödtexten då de visste att en övervakningsfilm hade fått med hela händelsen. Det kan nu, när filmen redovisas öppet i dt.se vara av intresse att granska vad vissa stora tidningar verkligen skrev om händelsen.

Vi börjar med DN som har rubriken ” SD-politiker utreds efter överfall på beslöjad”. Det var bara sant till hälften. Hela sanningen var att även kvinnan var anklagad för överfall. Nu när övervakningsfilmen öppet redovisas visar det sig att det i princip bara var kvinnan som överföll mannen. Dessutom ansträngde hon sig avsiktligt för att falskeligen ge sken av att mannen överföll henne. Av alla de brott som kan tänkas ha begåtts här, är det sista det enda allvarliga av brotten. Så här beskriver Wikström själv händelsen, nu i beaktande av att åtalet läggs ned och att övervakningsfilmen öppet redovisas.

Hon skrek något åt mig, jag brydde mig inte i det. När jag står vid kassan och lägger upp mina varor kommer hon springande och attackerar mig. Bland annat greppar hon en kundkorg som hon vevar runt med. Jag försöker freda mig, hon river sönder mina kläder, Sedan kastar hon sig ned på golvet, som jag uppfattar det teatraliskt, och börjar jämra sig.

Det är självklart Wikströms ord, men han vet samtidigt att en övervakningsfilm fångat det mesta av händelsen. Stämmer den sista meningen av Wikström är det en mycket allvarlig tendens att kanske stora grupper vet hur lätt det är att få medial sympati när man sätter ”grupp mot grupp”. Hur mycket av detta kan vi se i framtiden, eller inte se, då det kanske aldrig kommer fram? Vi kan konstatera att DN:s vinkling av händelsen helt saknade verklighetsförankring. Ja vi kan tala om ett medialt haveri rentav, det var de facto SD-politikern som blev överfallen. Vi roar oss med att läsa hur SvD beskrev fallet.

SD-politikern Christer Wikström i Borlänge anklagas för att i en butik ha gett sig på en kvinna med burka. Wikström ska enligt polisen ha medgett att han frågat kvinnan om hon inte ”hamnat på fel sida jordklotet”. Händelsen filmades av butikens övervakningskamera.

Samma uppgift som DN att det enbart skulle vara Wikström som är anklagad. Ja, det är förkastligt att nämna något om var man hör hemma på jordklotet. Hade inte utvecklingen därefter varit så fatal för kvinnan borde Wikström be om ursäkt för det uttalandet (nu vore det absurt). Men hur viktar tidningarna detta med ett rent fysiskt överfall och falsk anklagelse?

Jag har också sagt olämpliga saker till människor (här kommer en intressant bekännelse, pass på!) För kanske 12 år sedan inför jul var jag på systembolaget där det var långa köer. När jag tagit min nummerlapp, satte jag mig på en bänk att vänta. En annan ”kraftig” person, lindrigt nykter skulle göra detsamma, efter att han tagit sin nummerlapp. Tyvärr såg han inte riktigt var jag satt och var med sina 120 kg på väg att sätta sig på mig. Jag fick så smått panik, ropade på honom först, för att sedan med händerna (och avsevärd ansträngning) trycka iväg honom. Operationen lyckades och jag slapp bli manglad. Tyvärr blev den något förfriskade mannen mycket arg och öste invektiv över mig, samt tillät sig en liten knuff rentav. Precis som alla redan gissat, jag kunde inte vakta min tunga i den uppkomna situationen, utan fällde ett invektiv innehållande en uppgift om mannens uppenbara övervikt.

Innebär min utsaga i hastigt mod och upprört tillstånd att jag ser ner på alla överviktiga? Att jag till vardags diskriminerar dem? Anser dem vara mindre värda? Jag överlämnar till läsaren att dra egna slutsatser. Jag tror, någonstans långt inne, att människor efter lite övning kan tänka själva. Personer med lite kreativa talanger kan kanske dessutom göra en jämförelse med Wikströms i sitt förkastliga uttalande.   

1984 George Orwell

1984 George Orwell

Till sist, till poängen, till orsaken att jag skrev artikeln, förutom att peka på medias lömska vinklingar, som alla redan känner till. Samhällsklimatet börjar likna det i vissa skräckfilmer, där förflugna ord avgör en människas öde, där det är allvarliga att fälla fel ord istället för att råna och misshandla folk. Det är tydligt i denna affär. Det var oerhört mycket viktigare vilket omdöme Wikström fällde än att han blev fysiskt misshandlad och t.o.m. utsatt för en falsk anklagelse. Kan det bli tydligare? Det är dags att öppna ögonen nu och jag vänder mig inte enbart till dem som sympatiserar med samma parti som Wikström, väl att märka. Jag kommer osökt att tänka på sista avsnittet av ”Krigets unga hjärtan” där orden från en kvinna, där hon uttryckte tvekan om Tysklands slutliga seger, var det allvarligaste brottet man då kunde tänka sig. Även här kanske de med lite kreativa talanger kan se likheter med Wikström-affären. 

UPPDATERING:

Faktiskt ganska hederlig artikel av Expo för en gångs skull, länk.

  

OECD-rapporten om immigrationens kostnader 

Jag hade egentligen tänkt skriva om DN:s braskande artikel där de presenterar en OECD-rapport som påstås säga att invandringen är en pluspost för vår ekonomi. Dock har jag varken tid eller kompetens att försjunka mig i rapporten på ett seriöst sätt. Jag överlåter Tino Sanandaji att bemöta rapporten, han är dessutom utbildad och välrenommerad ekonom. En lång rad andra ekonomer har dessutom tidigare kommit fram till att immigrationen är en minuspost, t.o.m. sådana ekonomer som i grunden är positiva till immigrationen.

Tino Sanandaji

Tino Sanandaji

Jag tillåter mig dock en kort reflexion angående rapporten. I princip hela tiden talar regeringen om mer resurser till utanförskapsområdena, allt från subventionerad skatt till fler lärare i skolan. Samtidigt har gruppen med utländsk härkomst högre arbetslöshet och sannolikt lägre inkomstnivåer. Hur skulle då den påstådda ekvationen som DN talar om kunna gå ihop? Då har vi inte ens nämnt den svårmätta undanträngningseffekten, vilket innebär att om en immigrant tar ett arbete till lägre lön och slår ut en svensk från ett arbete, så blir svenskens kommande bidragsförsörjning självklart också en minuspost för samhället. Detta behöver man inte vara ekonom för att förstå.

Det här inlägget postades i Juridik, Media, Sverigedemokraterna. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till När förflugna ord blir viktigare än fysisk misshandel

  1. Olli Rein skriver:

    Bra! Stå på dig Stenkvist! Annars står någon annan jäkel på dig, och det tycker jag skulle vara trist.

  2. B-E Johansson skriver:

    Det finns väl ingen film på dt.se? Den är säkert hemligstämplad?

    • stenkvist skriver:

      Nej, kommer aldrig finnas om inte av de anställda läcker den (vilket jag önskar högre än snö på julafton). Men på något sätt har de deklarerat innehållet. Snälla…snälla…läck filmen till mig, snäääälla!

  3. Jeckeln skriver:

    1. Fjanteriet som utbryter i Borlänge har, som alla som kan läsa innantill kan informera sig om, sin moraliska inledning när SD-mannen fäller en onödig och komiskt förutsägbar kommentar till kvinnans ursprung. Utan detta (som Wikström har ansvar för) skulle det senare kurret och omskrivningen i media aldrig utbrutit. Hur fan kan du missa det? Åklagaren friar pga lagstiftningens utformningen (som tex vid järnrörsaffären). Alla oklarheter är till de anklagades fördel, som det ska vara. Wikströms kommentar kvarstår som DET som hände. Moral och lag är olika saker.
    2. Linus Bylunds hänvisande till att ”andra sidan jordklotet” lika gärna kunde gälla australier är komiskt relativiserande. Det finns så att säga en orsak som inte har med ”Australien” att göra att att Christer Wikström över huvud taget är med i SD, och som gör att hela den här affären uppstår i första ledet.
    3. Ditt utbroderade försvar av oförsvarligt semi-rasistiskt tramsande är lite löjligt, men detta att du nu igen vrålar av indignation över hur SD hanteras i media är helt enkelt en fix idé hos dig (din ”blacklist” + 1000 och en blogginlägg om saken….) Men du håller på ett konsekvent sätt käft när det svängs med järnrör eller annan grövre rasism avslöjas inom Sverigedemokraterna. Denna skevhet med dubbla måttstockar minskar din moraliska rätt att yttra dig i frågan.

    • Stenkvist skriver:

      ”Åklagaren friar pga lagstiftningens utformningen (som tex vid järnrörsaffären). ”
      Exakt vilka olagligheter skedde vid Kungsgatan? Här var det kvinnan som uppenbart låg närmast åtal.

      ”Wikströms kommentar kvarstår som DET som hände. ”
      Ja i din föreställningsvärd. Vi övriga tycker att det är allvarligare att svinga en kundkorg i huvudet på någon samt riva sönder kläderna. Tänk dig att Wikström skulle gjort sig skyldig till detta, vad skulle då vara DET som hänt?

      ”Det finns så att säga en orsak som inte har med ”Australien” att göra att att Christer Wikström över huvud taget är med i SD, och som gör att hela den här affären uppstår i första ledet.”
      Absolut ingen vet vad som var upprinnelsen, förutom de direkt inblandade.

      ”men detta att du nu igen vrålar av indignation över hur SD ”
      Jag vrålar av indignation, medan du för ett samsat samtal? Ok whatever.

      ”Men du håller på ett konsekvent sätt käft när det svängs med järnrör eller annan grövre rasism avslöjas inom Sverigedemokraterna”
      Jag har påtalat saker både externt men framförallt internt. Vilket jag kommer att fortsätta med. ”Svängs med järnrör”, Ja de plockade upp aluminiumrör från marken höll dem i några sekunder och släppte de på backen igen. Jag har sett filmen flera gånger. Enligt deras utsago gjorde de detta för att de var hotade och bevisligen hade de blivit hotad tidigare av känd kriminell. Förövrigt har jag kraftfullt tagit avstånd från hela händelsen vilket jag gör nu också.

      ”Denna skevhet med dubbla måttstockar minskar din moraliska rätt att yttra dig i frågan.”
      Jag har all rätt både moralisk och de facto, att yttra mig i både denna och andra frågor. Vilket jag också tänker göra. Men ifrågasätter du denna rätt så mister du din rätt att publicera dig på denna hemsida.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

