Sanningen bakom en Expressen-artikel


I dagens Expressen står det att jag och Östen Granberg besökt Therese Kanervainen under söndagen och att hon var ”så rädd att hon skakade”. Det som inte står i artikeln är att vi faktiskt är arbetsgivare åt Kanervainen och att om vi inte skulle besökt henne skulle det lika gärna blivit en artikel det också. Dessutom är det så att vi faktiskt var tvungna att få kontakt med henne. SD Botkyrkas post går till henne och hon har klart deklarerat att hon under sjukskrivningen inte tänker göra några arbetsuppgifter. Kanervainen har t.o.m. tagit kontakt med Botkyrka kommun för att jag gett henne arbetsuppgifter trots sjukskrivning. Den uppgiften stämmer och jag gjorde fel. Jag ber högtidligt om ursäkt för detta misstag och mitt enda försvar är att jag inte visste att hon var långtidssjukskriven. Om jag bett henne vidarebefordrat posten skulle det lika gärna kunnat bli en ny Expressen-artikel med innehållet att jag ger henne arbetsuppgifter under sjukskrivning. Både jag och Östen Granberg har ringt henne utan att hon svarat eller ringt tillbaka (förrän i går). Det är en lite knepig sits för oss som alla förstår.

Östen och jag tvekade inför att besöka henne. Dels så finns ju risken att besöket missuppfattas, på hur många sätt som helst. Men eftersom vi på något sätt måste få posten att vidarebefordras och vi inte fick kontakt med henne per telefon så såg vi ingen annan utväg än att besöka henne. För att göra besöket så trevligt och humant som möjligt köpte vi med oss blommor. Nu hjälpte detta inte. Therese var hemma men öppnade inte för oss. Däremot tog hon kontakt med Expressen och menade att vi skrämde henne. Det är här någonstans jag inte riktigt förstår vad som händer. Vi ringde först två gånger på dörren, och det var två normal-långa signaler. Sedan går vi ut och köper en Loka för att sätta blommorna i. När vi kommer tillbaka ringer jag en extra gång på dörren, en kort signal. Det blir sammanlagt tre signaler av normallängd. Exakt på vilket sätt har vi skrämt henne? Var det blommorna som såg hotfulla ut?

bild-0

Rubriken i Expressen-artikel säger att hon ”talade ut om sextrakasserierna”. Ja vad har Östen och jag med det att göra? I själva verket har jag ganska mycket med det att göra. Jag är hennes ordförande i kommunföreningen, jag är hennes ordförande i distriktet. Tyvärr nämnde Therese inte ett ord för mig om dessa trakasserier. I stället pratade hon med helt andra personer. Jag var alltså den person hon i ett förstaläge skulle ha vänt sig till, vilket alla normalbegåvade personer borde förstått. Det har kanske att göra med vad hon säger i den första Expressen-artikeln, där säger hon ” – Han skulle få mig att bli större och komma in i riksdagen”. Nu gav jag aldrig sken av att jag skulle göra henne ”större” så därför pratade hon aldrig med mig. Däremot hade jag satt stopp för alla trakasserier. Jag har det rätta temperamentet för det om man säger så.

 

Reportern som ringer från Expressen säger att vi gjort upp med Botkyrka kommun om att Therese inte skall belastas med arbetsuppgifter eller kontakter under hennes sjukskrivning. Detta är inget annat än en klockren lögn. Jag hade under Politikerveckan ett långt samtal med Anna Asp Botkyrka kommun. Asp påpekade för mig att jag inte får ge Therese arbetsuppgifter under sin sjukskrivning. Jag bad om ursäkt för att jag faktiskt hade gjort just detta, lovade att det inte skulle upprepas. Däremot sades det inte ett ord om att vi inte skulle ha kontakt under sjukskrivningen. Tvärtom faktiskt. Jag bad om ett möte med Therese, Östen, mig själv och Asp för att reda ut alla oklarheter och bygga upp en god stämning inför framtiden. Asp tyckte detta var en god idé och lovade återkomma i frågan. Besöket i går var menat som en inledning på denna process. Tyvärr pratade Therese med Expressen i stället för med oss.

Dessutom så hade Therese ett möte med sekreteraren i Botkyrka-föreningen i fredags. De möttes i Tumba centrum (över en kopp kaffe antar jag) och pratade om Thereses arbete som kassör. Det var inget konstigt med det och sekreteraren meddelade mig att mötet gick bra utan dramatik. Mötet innebar att sekreteraren i förening tar över arbetet som kassör så länge Therese är sjukskriven. Jag tog initiativet till detta för att avlasta Therese så mycket som möjlig. Men en kontakt var det ju som alla förstår.

Det står i Expressen att Östen stod utanför och ”höll utkik”. Ännu en lögn. Både Östen och jag stod utanför medan Östen ringde upp Therese för att förvarna om att vi skulle komma att ringa på hennes dörr och hälsa på. Tyvärr svarade inte Therese i telefon så vi gick upp och ringde på hennes dörr. Vad annat kunde vi göra? Det var då Therese ”blev så rädd att hon slängde sig på golvet”. Verkligen trist men det var inte vår avsikt, och på det svär jag på med handen om min torshammare.

Till sist några ord direkt riktade till Therese, eftersom hon inte vill prata med mig på telefon. Vi kom till dig inte bara som arbetsgivare, vi kom som vänner och partikamrater. Framförallt som partikamrater. Hade du öppnat dörren för oss hade jag säkert nämnt något om din Expressen-artikel, men nästan hela samtalet hade handlat om hur du mår och varför du mår som du gör. Jag hade lyssnat på dig med stängd mun precis som vi lärt oss på kamratstödjarkursen. Jag hade känt empati med dig och kanske kramat dig (för första gången). Nu är det försent. Du höll din dörr stängd och vände dig till Expressen. Det svider skall du veta. Jag hoppas att du får den tröst du behöver av dina nya vänner på Expressen, för oss i partiet har du vänt ryggen åt ganska så demonstrativt.

Det här inlägget postades i Alt & Misc, Sverigedemokraterna. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Sanningen bakom en Expressen-artikel

  1. Evert Bäckström skriver:

    Jag tycker SD ska hålla sig för god att gräla på Twitter och andra ställe på nätet.

  2. Sissi skriver:

    Nu är jag ju inte medlem i SD så jag vet inte riktigt i vilken värld ni lever, men efter att ha läst Expressen-artikeln, så undrar jag om inte flickan har sett för mycket på Gudfadern och liknande filmer. Vad trodde hon skulle kunna hända?
    För övrigt, för några år sedan så var folk väldigt noga med att öppna dörren när de var sjukskrivna eftersom det sas att Försäkringskassan kunde komma på besök för att kontrollera att man verkligen var hemma och var sjuk.

  3. Elisabet skriver:

    Konstigt att Therese vände sig till Expressen istället för till partiet. Vad var det – i det bemötande SD gav hennes anmälan – som fick henne att göra det? Varför tog inte SD itu med sextrakasseraren mer resolut, genom att avskeda tjänstemannen eller sätta honom på en mindre inflytelserik position medan saken utreddes? Han hade ju flera anmälningar emot sig?

    Hantering av sextrakasserier och sexuella övergrepp inom vilken organisation som helst är viktig och fordrar kunskap och professionalism. Kanske något att fundera på för framtiden – inte bara for SD.

    SD 2014

    • Stenkvist skriver:

      Jag kan inte gå i svaromål i enskilda fall. Men att stänga av människor för att det kommer en anmälan kan ske, en första bedömning måste ju göras avseende allvarlighet och trovärdighet. Minns att vi bara hört ena sidan av saken, inte den andra. Lätt att glömma bort. Tänk er att det bara är att anmäla någon för att få den avskedad? Vilket drömläge vid maktkamper eller kanske bara om man inte gillar någon. Vill vi ha det så? Vi måste ha någon grundläggande rättssäkerhet med balans både med de som anmäler och de som blir anmälda. I den bästa av världar skulle man inte behöva ha det så, men nu lever vi inte i den bästa av världar. Ofta får den som först går ut i media ett sympatimässigt övertag. Ibland är det rätt, men inte alltid.

      Jag vill också påpeka att man kan alltid, under alla förhållanden göra kan en polisanmälan. I partiet har vi en heltidsanställd säkerhetschef som hjälper till med allt. Det enda man behöver göra är att skriva under med sin namnteckning. Säkerhetschefen kommer om man känner sig hotat och trackad. Du kan ringa honom mitt i natten. Partiet betalar för denna tjänst på heltid.

      Vi har utbildad kamratstödjare för att alla skall kunna ha tillgång en någon som lyssnar, fixar praktiska saker vid kris, tar alla nödvändiga kontakter. Denna utbildning gällde cirka 20 personer landet över. den var inte billig heller. Men väljer man att prata med Expressen i stället så får man väl göra det. Vi lever i ett fritt land. Man får göra sina val och man får väl stå för dem också.

  4. Thomas skriver:

    Detta är en bild som beskriver situationen rätt bra http://privat.bahnhof.se/wb107228/skylt_rasism.jpg som jag ser det.

  5. Gustavsson skriver:

    Expressens metoder motiveras av deras hat, inte av journalism. Blaskan är snarare lik en dårblogg, att avlyssna hennes samtal och få henne att samverka i hatkampanj mot SD visar vilka sociopater det handlar om. Artikarna kan locka till sig en miljon SD sympatisörer, det ger blaskan större annonsintäkter och ger dem langre livstid innan den oundvikliga konkursen. Läs inte tidningen, sätt dem i konkurs.

  6. Ping: Stenkvist: Expressen utlämnade bemötande - Fria Tider

  7. Eva-Marie skriver:

    Funderar på en sak, du skriver att expressen kommer med lögner och jag undrar, har kvinnan sagt allt det som står i expressen-artikeln eller skarvar dom och hittar på? Det är bra att du skriver på din blogg din syn på saken och det är förträffligt att den möjligheten finns.
    Ett råd, låt dig inte intervjuas av expressen för dom kommer inte att återge intervjun korrekt. Köper aldrig en sådan skittidning.
    Det skulle vara som tidigare kommentator skrivit intressant att få reda på vad blaskorna betalar för ett ”scoop” antagligen betalar dom bra när det gäller SD. Valrörelsen har börjat och smutsigt/smutsigare lär det bli.

    Låt oss dra ner byxorna på expressen och övriga sensationsmedia. ( oj nu var jag kanske snuskig, dra ner byxorna nej vad skrev jag) Vad man än säger, gör eller skriver finns det alltid ömma tår man kan råka trampa på. Så länge vi inte är zombies kommer det alltid att bli bråk, kränktheter och ovänskap och med pengar i potten kan allting hända om den som frestas är svag.

    • stenkvist skriver:

      Tror att kanske inget medvetet ljugit. Kvinnan har fått allt om bakfoten, och Expressen publicerar okritiskt. Tror de själva anar att de varit fel ute.

      • Eva-Marie skriver:

        Att vara kritisk och skriva en artikel som är sann är väl inget som ligger för varken AB eller expressen, litar inte ett dugg på sådan press.
        Kämpa på Stenkvist och hoppas att det ordnar sig och blir bra men låt inte slaskpressen sätta agendan.

  8. tomsolna skriver:

    Något helt annat. Idag fick jag veta att Varg i Veum heter Stenkvist. Jag har följt honom ca 2 år och förutom att han saknar utbildning så driver han i praktiken en tes om att Islam och muslimer är det värsta vi har på vår jord.

  9. Varg i Veum skriver:

    Reblogged this on Varg i Veum and commented:
    Ännu ett exempel på gammelmedias propagandateknik.

  10. Varg i Veum skriver:

    Jag blir så glad varje gång gammelmedias propagandatrick avslöjas. Hade detta varit på 80-talet så hade jag trott på vartenda ord som såna som expressen kom med…Vi har internet att tacka för mycket!

  11. Johan skriver:

    Även om jag kan instämma i en del av kritiken mot hur du som arbetsgivarföreträdare här beskriver er sjukskrivna anställda, så tycker jag på det stora hela att det är bra och vettigt att du ger din egen syn på saken här, utan inblandning av några journalister.

    Och jag som tycker det, jag är varken partimedlem eller sympatisör. Däremot har jag många årtiondens erfarenhet från ideella föreningar, inklusive politiska partier.

    Balansgången är inte enkel när t.ex en ombudsman blir långtidssjukskriven och upplever sig ha blivit utfryst.

    Jag hoppas att du kan komma över besvikelsen över att kommunsekreteraren gick till kvällspressen, och det inte bara en gång.

    Det är aldrig lätt att förstå sig på andra människor. Särskilt inte i ett fall som detta.

    • Stenkvist skriver:

      Alltså hon och alla medborgare i detta land kan vända sig till pressen om de vill. Det är en grundläggande rättighet i en demokrati. Vi varken kan eller vill förbjuda det. Men om nu inte uppgifterna är sanna så är det min rättighet att ge min syn på saken, it works both ways. Detta tänkte nog inte nämnda kvinna på i går. Och som jag sagt, bakgrunden är inte en artikel utan en serie artiklar där bl.a. kvinnan själv gått ut med namn.

  12. Bengt skriver:

    När det erbjuds såna belopp förstår jag att det kan vara lockande att ”prata” med media, sanningshalten blir ju därefter men den är inte media ute efter när deras smutskastningskampanj nu börjar ta fart inför valarbetet.

    Jag tycker att SD ska börja ta fram uppgifter på hur mycket media erbjuder för att intervjua folk inom partiet och lägga upp det på sin hemsida, läsarna får då en annan bild av det hela och inte den som media är ute efter.

  13. aj skriver:

    Givet ditt arbetsgivaransvar, känns det inte helt rätt att hänga ut och anklaga en anställd som du bitvis gör; de delarna borde du ha skippat. Även om du anser att hon vänt partiet ryggen, tjänar det inget till att skriva detta i artikeln. Tvärt om upplevs du istället som avståndstagande och empatilös. Korrigera Expressens felaktigheter, men låt bli att hänga ut och snacka skit om en anställd. Du borde nog reklamera kamratstödjarkursen och dessutom gå en kommunikationskurs.
    Sagt i all välmening.

    • Stenkvist skriver:

      Det är ju en avvägningsfråga. Jag funderade en del över balansen i artikeln och allt det jag skriver är det jag vet är sant. Jag skriver absolut inget om det jag tror eller ”nästan vet”. Bakgrunden är också att det publicerats en serie artiklar där nämnda kvinna själv går ut med namn. Jag tyckte väl att gränsen nu är nådd. Jag hade nog kunnat korrigera en del i varenda artikel, men avstått. Den sista artikeln var ”droppen”. Det är mot den bakgrunden artikeln är skriven. Men för f*n, vi kommer med blommor och vill prata, hon öppnar inte och ringer Expressen. Det är här någonstans gränsen går.

    • Stenkvist skriver:

      Jag har funderat på ditt inlägg här, som visst kan ha relevans. Men trots allt. Hon tog beslutet att vända sig till Expressen. Expressen tog beslutet att publicera det hon sade. Expressen publicerade saker som helt enkelt inte var sanna. Det var Expressens och nämnda kvinnas beslut. Här någonstans tycker jag det är deras ansvar. Östen granberg och undertecknade blir ju uthängda i en rikstidning med uppgifter som är uppenbart felaktiga. Där går gränsen för mig i alla fall.

      • Bengt skriver:

        Då hoppas jag att du får yttra dig om det här i Expressen, när man namnger berörda parter så är väl tidningen tvungen att erbjuda det?

  14. Stenkvist skriver:

    Vet ej. Men det jag vet är att Baas på expressen erbjöd 500 000 för en hårddisk av en ombudsman som lämnade partiet.

  15. Bengt skriver:

    Hur mycket betalar Expressen för en sådan intervju?

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

