Några rättelser till Expos ”Positiv antirasism”


Daniel Poohl och Alexander Bengtsson har gjort ett berömvärt försök att formulera en, som de säger, ”positiv antirasism”. Med det menas en antirasism med en vision som vill vara för något, inte bara emot. Slutsatsen är att de vill ha ett samhälle på lika villkor för alla samhällets individer. Nu skulle ju t.o.m. undertecknad kunna skriva under på det, märkvärdigare än så är det inte. Vi får hoppas att detta inte på något sätt slår undan benen för våra ambitiösa författare. Dock innehåller skriften några missförstånd och sakfel som jag skall vara vänlig nog att rätta till. Det kan ju dessutom bli fråga om ett nytryck av boken och då tar jag för givet att rättelserna hörsammas i vederbörlig ordning.

Positiv Antirasism; av Alexander Bengtsson och Daniel Poohl, Exp

Först noterar vi att Sverigedemokraterna är nämnda inte mindre än 62 gånger på 69 sidor. Man undrar om boken handlar om en ”positiv antirasistisk vision” eller om man som vanligt argumenterar emot SD. De starka intressen som förser Expo och liknande organisationer med pengar kanske är mest intresserad av pengar, mandat och makt, inte av aldrig så fina visioner. Nåväl på sidan 12 står det.

Den svenska antirasismen har sina rötter i 1930-talets motstånd mot nazismen.

Denna utsaga stämmer nog inte (vad det nu spelar för roll). Det var allt ifrån den svenska vänstern till fascistsympatisörer som Torgny Segerstedt som arbetade aktivt mot nazityskland. Vad dagens Expo har med dessa aktörer att göra förstår inte jag i alla fall. Snarare har dagens ”antirasism” att göra med Frankfurtskolan, 68-rörelsen och en vänster som tappade fotfästet och var tvungen att hitta ett nytt fotfäste. Arbetarklassen fick det lite för bra för vänsterns välmående. Delar av denna vänster anammade den ursprungligt liberala visionen om det multikulturella samhället. Där har ni era rötter Expo, och inget ont om dem. Ni behöver inte skämmas för det.

På sidan 23 bl.a. delar Expo in befolkningen i ”toleranta”, ”ambivalenta” och ”intoleranta” (skriver Expo i stället för Poohl och Bengtsson framledes). Jag finner till min förskräckelse tillhöra den intoleranta skaran. Uppdelningen är som jag förstår gjord på vilken syn man har angående immigrationspolitiken. De som vill ha en restriktiv sådan är intoleranta. Frågan är hur tolerant en sådan uppdelning är. Det är fullt legitimt att i en demokrati ha åsikter om immigrationspolitiken (den kanske viktigaste frågan av alla). Själva synsättet som ligger bakom uppdelningen torde andas en viss intolerans.

Det tjatas på många sidor i boken att Sverigedemokraterna ”vill tvinga in människor i sin gemenskap”. Här skall jag inte rätta författarna, de har rätt. Emigrerar du till ett annat land är det förenat med krav, vi sticker inte under stol med det. Du skall följa lagstiftningen, bidra med din egen försörjning i mån av möjligheter, avsäga dig eventuella utslag av hederskultur, definitivt om de bryter mot svensk lagstiftning. Jag är för sådana krav och författarna får ha en annan åsikt om de så behagar. Se där, ett utslag av åsiktstolerans.

På sidan 32 skriver Expo att Sverigedemokraterna anser att ”öppet rasistiska, våldsbejakande och intoleranta sajter” är en seger för yttrandefriheten. Jag kan inte påminna mig att SD uttalat sig om sådana sajter alls, eller har med dessa att göra överhuvudtaget. De enda sajter SD-företrädare av rang uttalat sig om är Avpixlat och Fria Tider. Skall inte dessa sajter få finnas i den åsiktsflora vi skall ha i landet? Är dessa sajter våldsbejakande och rasistiska? Jag har i alla fall inte sett det, med tillägget att jag inte slaviskt följer dessa sajter själv. Sedan tar Expo upp alla tillmälen som de menar att sympatisörer till SD vräker över sina meningsmotståndare, och att de därigenom förhindrar ett fritt åsiktsbyte (OBS paradox med sajterna ovan). Just i dagarna har vi sett att dessa toleransens apostlar är de som vräker otidligheter och oacceptabla epitet över just systemkritiska sympatisörer. Detta gäller allt ifrån professorer som skall spotta oliktänkande i ansiktet till ”världsföräldrar” från UNICEF som rutinmässigt kallar SD för ”svin”.

På sidan 41 skriver Expo följande om vad SD står för.

Rasism finns inte, så länge den inte drabbar svenskar.

Exakt vem har sagt det? Det är så dumt så det förtjänar inte att vidare kommenteras. Ta bara bort det till nästa upplaga tack. Återigen i samband med SD skriver författarna så här på sid 42.

Samtidigt anklagas det politiska etablissemanget för att i den politiska korrekthetens namn blunda för intoleransen.

Vi får väl hålla artikeln kort, och bara påpeka att styrelseledamoten i Expo, Mona Sahlin själv erkänt detta, i samband med mordet på Fadime. Jag satt framför TV:n och både hörde och såg det. Tyvärr är mitt långtidsminne bättre än mitt korttidsminne, tyvärr också för Expo.

Fadime

Fadime

Andra som nämns i mindre fördelaktig dager är Johan Lundberg, Dick Erixon och Paulina Neuding (som jag blivit utskälld av i en e-post för över 10 år sedan när jag påpekade hennes PKism).

På sidorna 54-55 påstår Expo att Sverige alltid varit mångkulturellt. Det pekas på allt ifrån tyskar i Stockholm (som medförde stora problem understundom, se t.ex. Käpplingemorden) till vallonerna. Som alla vet går detta inte att jämföra. Ett litet antal kom/togs hit för att arbeta eller bidra med kunskaper. Den dagen de blev arbetslösa åkte de hem igen. Vi hade varken sociala myndigheter eller integrationsguider. Det var inte tal om att t.ex. anpassa svenska lagar eller annat. Självklart tog vi emot den kunskap i järnhantering vallonerna bidrog med. Tack för det.

På sidan 60 pratas det om den svenska gemenskapen, som enligt Sverigedemokraterna håller ihop nationen. Denna gemenskap misstänkliggörs av Expo självklart. Utan att dra upp en massa logiska argument (vi struntar i det denna gång) kan vi säga att laglydighet och viljan att betala skatt i grunden bygger på denna gemenskap. Också viljan att hålla naturen ren, att vårda vårt kulturarv. Det är så tydligt att i vissa utanförskapsområden så är denna vilja sämre, för att de just inte känner denna gemenskap. Vi missbrukar inte gärna vårt bidragssystem trots att vi kan det med minimal risk för att åka fast, just för denna känsla. Vad skulle det annars vara? Det innebär självklart inte att vi går omkring och kramar om folk på bussen, tvärtom, det är i sanning osvenskt.

Till sist tar vi upp vad författarna skriver på sidan 32. Det är ett utmärkt exempel på hur bakvänt allt kan vridas för bevisa de egna teserna. Expo skriver att Sverigedemokraterna drivit frågan att Lars Vilks skall få ställa ut i riksdagshuset, för att demonstrera Vilks rätt att avbilda profeten. Samtidigt skriver författarna, att SD protesterat mot Elisabeth Ohlsson Wallins utställning (där hon i bilder framställde Jesus naken med erektion i kyrkan. [Min anm.]). Detta menar Expo, är höjden av inkonsekvens.

[Här tänkte jag sätta in en bild av Wallins Ecce Homo, men alla länkar är borta och tomma. Märkligt, den utställningen som fick så bra kritik]

Ja, det är i högsta grad inkonsekvent, men precis tvärt emot vad Expo påstår. Först ägde Wallins utställning rum i Uppsala domkyrka (bl.a.). Ärkebiskop K.G. Hammar höjde utställningen till skyarna, tillsammans med delar av Svenska Kyrkan och det politiska etablissemanget. Därefter kom debaclet med Vilks teckningar. När Vilks blev hotat till livet så var både K.G. Hammar, Svenska Kyrkan och vissa delar av det politiska och kulturella etablissemanget helt tysta eller så kritiserade de Vilks för hädelse. Samma personer som höjt Wallins utställning till skyarna, var alltså kritiska mot Vilks. Detta, mina damer och herrar, är höjden av inkonsekvens och politisk korrekthet. Det är falskt och fegt. Det är ovärdigt och nedrigt. Och det är ett utmärk exempel på hur Expo vrider till verkligheten så den passar deras agenda. Är författarna smarta, vilket jag ibland fått för mig att Poohl kan vara, så tar ni bara bort detta ur kommande tryckningar.

Det här inlägget postades i Demokrati, Ideologi - politik, Sverigedemokraterna. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Några rättelser till Expos ”Positiv antirasism”

  1. B-E Johansson skriver:

    Hej Jag skickade ett svar som inte dök upp, så jag tar det igen med en annan e-post:

    Frågan var: -OK. Har du läst på Wiki om Segerstedt?

    Jepp! ”Sympatier för Italiens diktator Benito Mussolini under 1920-talet har i efterhand lagts Segerstedt till last” (Eftermäle). Ancker skriver i sin bok om Segerstedt på sid 351 (wiki ref 30) att Segerstedts son i en bok vederlagt dessa beskyllningar med olika citat. Det finns även en referens till sid 193 i samma bok. Har inte boken här, så jag vet inte vad det står på sid 193. Torgny T:sons bok verkar svår att få tag på. ”Var Torgny Segerstedt diktatursvärmare?” (1945), antar jag att det är

    Ur minnet: I en IDAG-artikel (kan vara 1938) skriver Segerstedt, att man måste känna med Italiens stackars diktator Mussolini, när han säger att den där Hitler är en förolämpning. (Detta är ur minnet och inget direkt citat ur artikeln; jag har inte heller den boken här nu). Det kan ju tolkas som fascistsympati, om man vill

    Jag tänkte att du kanske hade konkreta exempel på Segerstedts fascistsympatier och inte bara en Wiki-artikel som underlag.

  2. B-E Johansson skriver:

    Hej
    Det är samma frågeställare hela tiden. Beror på att det inte gick att se att kommentarerna gick fram då. Olika signaturer beror på att jag precis skaffat ett wordpresskonto, vilket gjorde kommenterandet extra förvirrande
    MVH
    BEJ

    • Stenkvist skriver:

      OK. Har du läst på Wiki om Segerstedt?

      • B-E Johansson skriver:

        Jepp! ”Sympatier för Italiens diktator Benito Mussolini under 1920-talet har i efterhand lagts Segerstedt till last” (Eftermäle). Ancker skriver i sin bok om Segerstedt på sid 351 (wiki ref 30) att Segerstedts son i en bok vederlagt dessa beskyllningar med olika citat. Det finns även en referens till sid 193 i samma bok. Har inte boken här, så jag vet inte vad det står på sid 193. Torgny T:sons bok verkar svår att få tag på. ”Var Torgny Segerstedt diktatursvärmare?” (1945), antar jag att det är

        Ur minnet: I en IDAG-artikel (kan vara 1938) skriver Segerstedt, att man måste känna med Italiens stackars diktator Mussolini, när han säger att den där Hitler är en förolämpning. (Detta är ur minnet och inget direkt citat ur artikeln; jag har inte heller den boken här nu). Det kan ju tolkas som fascistsympati, om man vill

        Jag tänkte att du kanske hade konkreta exempel på Segerstedts fascistsympatier och inte bara en Wiki-artikel som underlag.

      • Stenkvist skriver:

        ””Hej

        Här är mitt svar, som inte vill dyka upp på din blogg:

        Jepp! ”Sympatier för Italiens diktator Benito Mussolini under 1920-talet har i efterhand lagts Segerstedt till last” (Eftermäle). Ancker skriver i sin bok om Segerstedt på sid 351 (wiki ref 30) att Segerstedts son i en bok vederlagt dessa beskyllningar med olika citat. Det finns även en referens till sid 193 i samma bok. Har inte boken här, så jag vet inte vad det står på sid 193. Torgny T:sons bok verkar svår att få tag på. ”Var Torgny Segerstedt diktatursvärmare?” (1945), antar jag att det är

        Ur minnet: I en IDAG-artikel (kan vara 1938) skriver Segerstedt, att man måste känna med Italiens stackars diktator Mussolini, när han säger att den där Hitler är en förolämpning. (Detta är ur minnet och inget direkt citat ur artikeln; jag har inte heller den boken här nu). Det kan ju tolkas som fascistsympati, om man vill

        Jag tänkte att du kanske hade konkreta exempel på Segerstedts fascistsympatier och inte bara en Wiki-artikel som underlag.””

        Jag har inga andra källor än de från Wikipedia. Men när jag diskuterat detta med mycket belästa personer så har de inte tillbakavisat det som stått i Wikipedia. Har du bevis på att det som står i Wiki inte stämmer är det mycket viktigt att du under ”diskussion” för in dina synpunkter. För att sedan ändra artikeln. Tyvärr tror jag att uppgifterna i Wiki stämmer, men som sagt, jag har inga ytterligare påvisbara källor.

  3. B-E Johansson skriver:

    Segerstedt fascistsympatisör? Förklara!

  4. ericr45 skriver:

    Väl skrivet.
    Vänstern/Expo letar alltid frenetiskt efter argument som talar för ett multikultisverige.
    Vallonerna som ofta nämns lär ju ha varit 2-3000 personer totalt, varav en stor del åkte hem efter att ha jobbat färdigt i fattigsverige..Antagligen stannde en del kvar pga personliga skäl. Ja, vad är det med det då skulle jag vilja utbrista ? De är blev ju 100% assimilerade/integrerade/anpassade. Aldrig hört talas om några ”vallongetton” ?
    Ni var ju inte så många i landet på den tiden (min släkt kom hit i mkt tidigt 1900-tal) men allt löst sig..
    Kommer det att göra det idag? Vi har en växande grupp som inte vill vare sig integreras eller assmileras utan istället vill ta över..
    Lite pessimist inför framtiden.

  5. B-E Johansson skriver:

    På vad sätt hyste Torgny Segerstedt fascistsympatier?

  6. bengterikj skriver:

    På vad sätt hyste Torgny Segerstedt fascistsympatier? Förklara gärna närmare
    Med vänlig hälsning, B-E Johansson

  7. B-E Johansson skriver:

    Förklara gärna närmare på vilket sätt Torgny Segerstedt hyste fascistsympatier

    • Stenkvist skriver:

      Ser flera frågor om Segerstedt som fascistsympatisör här. Förstår förvåningen som han framställs och att man inrättat ett ”Torgny Segerstedt-pris”. Men svaret är enklare än van man tror. Läs Wikipedia, där får ni svaret.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

