Dags att ta skolans demokratiuppdrag på allvar


I en artikel på SvD Opinion skriver författarna Göran Brante och Maria Wiberg att det torde vara svårt för medlemmar (?) i SD att arbeta inom skolan då SD:s program strider mot och tar avstånd från det författarna benämner mångkulturalism”. Mycket riktigt skriver skriver författarna exakt vad det står i Läroplan för Grundskola [2011], nämligen:

inse de värden som ligger i en kulturell mångfald

Samt

utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet

Att inse värden i en kulturell mångfald, både positiva och negativa torde inte stöta på något problem för någon Sverigedemokrat. Samma sak gäller att utveckla förståelse för att vi nu har en kulturell mångfald i Sverige. Sverigedemokraterna tar avstånd från det mångkulturella samhället som infördes genom enkla politiska beslut, knappt utan någon som helst debatt med folket, knappt i riksdagen heller för den delen. Att ett avståndstagande mot den politiska idén om mångkultur skulle diskvalificera någon från arbete i skolan skulle vara absurt. Idén om mångkultur kokar konkret ned till vilken storlek vi skall ha på immigrationen, vilket alla tvingas erkänna är en fullt legitim demokratisk rättighet. I Skollagen, som ju står över Läroplanerna, står det ingeting om nämnda meningar. Däremot står följande i 1 kap. 4§

Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

Det är i själva verket svårt att tänka sig ett mer flagrant sätt att bryta mot ”demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på” än att utestänga ett visst parti från ett yrke.

Banslätt- 26-sept-14

 

Om Brante och Wibergs resonemang vore giltigt skulle knappast någon hemmahörande i annan religion är den kristna tillåtas undervisa i svenska skolan, detta eftersom skolan enligt läroplanen skall förmedla ”den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism” [sid 7]. Hur många skulle vi förbjuda att undervisa i skolan om vi tolkade denna skrivning på samma sätt som Brante och Wiberg tolkade skrivningen om mångkultur? Hur många vänsterpartister som pratat om ”proletariatets diktatur” skulle också få avsluta sina anställningar?

Våra grannländer Finland och Danmark har ingen idé om mångkultur på agendan. Där skulle det alltså gå bra att undervisa, men inte i Sverige. Frågan om mångkultur är dessutom ett sentida fenomen även i vårt eget land. Den som på fullt allvar förfäktade ett mångkulturellt samhälle i Sverige innan 70-talet kanske inte skulle få undervisa i skolan eftersom folk då skulle tvivla på personens mentala status. Hela Brantes och Wibergs resonemang faller på sin orimlighet. Vi lever i en tid där David Cameron och Angela Merkel underkänt mångkulturen som paradigm. Enbart i vår lilla svenska ankdam fortsätter en märklig diskussion där man vill nagga grundläggande demokratiska rättigheter i kanten. Man driver diskussionen eftersom vissa politiskt korrekta förespråkare förlorar mark och initiativet i diskussionen.

10TaNK_fmt_0_0

 

Skolans demokratiska problem är snarast det motsatt mot det Brante och Wiberg beskriver. Bara under det senaste året har jag hört talas om ett flertal fall där lärare, under sin tjänsteutövning gjort sig skyldig till partipolitisk partiskhet, i vissa fall av mycket grovt slag. Lärare har under skoltid talat om för eleverna att SD inte är ett demokratiskt parti och på alla sätt är ett parti som bör bekämpas. Ibland har det fått till följd att elever till aktiva sverigedemokrater mobbas i skolan. Jag bara undrar hur många paragrafer och skrivelser ett sådant beteende bryter emot. I dag när nästan 13 procent röstat på SD i det senaste valet är det också dags att sätta ned foten för lärare som inte kan leva upp till Skollagens krav på opartiskhet och allsidig information. Så här står det nämligen också i Läroplanen [ sid 8].

Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana. Undervisningen ska vara saklig och allsidig. Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen

Lärare som inte kan leva upp till Skollagens krav på allsidig och demokratisk undervisning bör varnas för att därefter bli av med sin tjänst om han/hon inte tar varningen på allvar. Alla elever som upplever att lärare systematisk bryter mot opartiskheten skall självklart försöka dokumentera detta och anmäla till Skolinspektionen.

Alla de debattörer som gärna talar vitt och brett om demokrati kan här göra en insats, om de menar allvar med alla fina ord. Att tala högtidligt om demokrati kostar ingen, men är kanske inte värt något heller. Att däremot ge sina meningsmotståndare samma rättigheter som man själv anser sig ha kostar på, men gör det demokratiska ställningstagandet trovärdigt.

Annonser
Det här inlägget postades i Demokrati, Skolan, Sverigedemokraterna. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dags att ta skolans demokratiuppdrag på allvar

  1. madde58 skriver:

    Bedrövligt synsätt, detta är inte demokrati!

  2. Stenkvist skriver:

    Ja, jag läste det, phhuuuu!

  3. Mats skriver:

    Allmänna arvsfonden som sysslar med likplundring för att få ihop pengar till pk-projekt har startat ”låt stå!” som handlar om att införa antirasism på schemat. http://www.arvsfonden.se/projekt/lat-sta-antirasism-pa-schemat

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s