Sjöstedt och Linde borde ta sina ledamöter i örat


I en intervju SVT under föregående vecka sade Jonas Sjöstedt till Björn Söder ”jag tycker, Björn Söder, att du borde överväga att avgå som talman”. Detta med anledning av Niklas Orrenius omtalade artikel i DN om Söders syn på nationella minoriteter. Söder själv hävdar att han i princip framhävde våra nationella minoriteters rättigheter, medan Orrenius påstår att Söder exkluderade minoriteterna som svenskar. Jag hörde inte själv samtalet mellan Söder och Orrenius, men det man kan kräva av Sjöstedt är att han bemödar sig om att ta reda på vad Söder verkligen sagt eller menar, i stället för att ensidigt utgå från att DN:s artikel är dagens sanning (däremot har ju Sjöstedt all rätt i världen att tycka vad han vill om Söders verkliga uttalande). Det allvarliga med Sjöstedts snabba slutsats och hans uttalande, är att han i princip legitimerar brott mot de uppförandekoder som gäller (eller har gällt) i riksdagen. En rad vänsterpartistiska ledamöter har balanserat på randen eller brutit mot dessa uppförandekoder den senaste veckan.

Min salig mor sällskapade under många år med en gammal sjöman och soldat. Lennart, som sjömannen hette, påstod att de sista som ville ha krig var militärer som verkligen deltagit i strider. De visste nämligen att i verkliga strider skjuter fienden tillbaka, till skillnad mot när folk fantiserar om strider. Det är lite som med flera vänsterpartisters beteende i riksdagen och säkert i ett antal fullmäktige runt om i landet. Det är bara roligt så länge de politiska motståndarna inte gör likadant tillbaka. Nu har Sverigedemokraterna i riksdagen bestämt sig för att inte ”skjuta tillbaka” av respekt för väljarna, demokratin och institutionen i sig. Å andra sidan förväntar sig jag och andra att Sjöstedt som partiledare och Hans Linde som gruppledare ser till att deras ledamöter beter sig enligt gällande uppförandekod. Det är deras ansvar och tar de inte det ansvaret är det kanske Sjöstedt som borde fundera över sitt ledarskap.

Jag tänker inte namnge någon speciell ledamot här (och vill inte att namn dyker upp i kommentarerna heller, då kommer jag radera dessa kommentarer) men en vänsterpartistisk ledamot spottade gång på gång ur sig att Sverigedemokraterna var ett ”rasistiskt och fascistiskt parti” under fredagens debatter. Nästan en enig forskarkår säger att uttalandet inte stämmer, sunda förnuftet likaså. Ledamoten har naturligtvis all rätt att tycka vad han vill, han kan även uttrycka detta självklart. Men eftersom debatterna skall handla om helt andra saker så blir det inte tillfälle att bemöta påståendena, som upprepade in absurdum får stå oemotsagda. Säger man sig flytt från förtryckande diktaturer kanske man borde vara lite eftertänksam innan man kastar grova epitet mot sina meningsmotståndare.

Lars Werner, till höger, träffar Erich Honecker Östtyskland 1974. Bundesarchiv.

Lars Werner, till höger, träffar Erich Honecker Östtyskland 1974. Bundesarchiv.

Hur är det med relevansen i anklagelserna då? Ja, SD förespråkar i princip den immigrationspolitik det gamla VPK inte hade några problem med. Jag har t.o.m. hört uttalande i radion från den gamle partiledaren Lars Werner som utan tvivel skulle gett honom fasciststämpel av dagens V-ledamöter. Uttalanden som inga högre SD-företrädare skulle uttala i dag. Slutsats, det gamla VPK var fascistiskt (vi som trodde det var kommunistiskt). SD förespråkar en immigrationspolitik som i princip ligger i linje med våra nordiska grannländer. Slutsats de är fascistiska och V borde bryta alla förbindelser med våra grannländers systerorganisationer till Vänsterpartiet. Desamma gäller förresten resten av Europa, möjligen med undantag av Tyskland och Storbritannien. Det är Sverige som sticker ut, både vad gäller immigrationspolitik och vad man tillåts kalla partier som är emot nuvarande immigrationspolitik.

I Sverige har vi en styrelseform som kallas demokrati (här vänder jag mig till Sjöstedt och Linde). Det innebär att jag får både tycka vad jag vill och uttrycka mina åsikter om immigrationspolitiken, genuspedagogik och kriminalpolitiken. Att jag har en annan åsikt än vänsterpartiet i frågorna gör mig inte till fascist utan det är tvärtom ett grundfundament i demokratin att jag just får ha en annan åsikt än Sjöstedt. Det är när jag inte får tycka annorlunda eller uttrycka min åsikt som vi börjar närma oss det styrelseskick som vänsterpartiet med manisk frenesi uppmärksammade i fredagens debatter. Den svenska väljarkåren har liksom det moderna Vänsterpartiet förkastat proletariatets diktatur. Min förhoppning och fasta övertygelse är att väljarkåren också kommer att förkasta medelklassens åsiktsdiktatur. Så Sjöstedt och Linde, ta ert ansvar och se till att era ledamöter beter sig som folk.

Det här inlägget postades i Demokrati, Socialdemokraterna. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sjöstedt och Linde borde ta sina ledamöter i örat

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

