Angående attacken mot Charlie Hebdo – Sahlin, du är inte min terroristbekämpare!


Efter den i hela världen, också den muslimska, uppmärksammade och avskydda attacken på Charlie Hebdos tidningsredaktion, publicerar nu vår regering sitt svar. Svaret är delvis formulerat som ett åtgärdsprogram, detta för att förhindra den negativa utveckling som attacken mot Charlie Hebdo är ett symtom på. Det är många fina ord i regeringens svar. Att den är signerad Alice Bah skall vi nog inte ta så allvarligt. Detta är regeringens svar, inte en enskild ministers. Artikeln innehåller ord som demokrati, öppenhet och fri rörlighet över gränserna. Fina ord som vi hört till leda sedan sjuttiotalet. Om det hjälp att likt en autistisk buddhistmunk rabbla dessa ramsor hade attentatet mot Charlie Hebdo aldrig inträffat. Förstår ni (i gammelpartierna) verkligen inte att något gått snett i samhällsutvecklingen, och att det INTE beror på att ni glömt rabbla ert mantra för ofta? Så här skriver regeringen i sitt manifest.

Samtidigt med detta ser vi hur extremismen och polariseringen växer sig starkare inom EU. På många håll, även i Sverige, tar främlingsfientliga partier plats i parlament och andra valda församlingar.

Inte ens efter den fruktansvärda attacken i Paris, där tecknare blir brutalt nedskjutna tillsammans med poliser kan ni låta bli att försöka plocka partipolitiska poäng. Det här är så ovärdigt så man mår illa. Betydde verkligen inte attacken med sina offer mer för er?

ap_paris_shooting_12_kb_150107_1_16x9_992

Det ni kallar extremism är till stora delar (inte helt och hållet självklart) en motreaktion på att många människor inte längre tror på er politik, vi vill inte ha den! Ett litet exempel bara. Vi tror inte man kan motverka extremistattentat genom att rabbla era tröttsamma ramsor. Extremisterna (de verkliga) skrattar åt er. Vi kanske måste kontrollera vilka som passerar våra vidöppna gränser, även om det i någon mån hindrar det fria flödet av människor. Jag får stå i kö på ICA, ja, jag kanske måste göra det när jag passerar nationsgränsen också. Jag och de som röstar på mitt parti är beredda att betala det priset för att kontrollera att inga internationellt efterlysta terrorister passerar gränsen.

Låt oss bara ta ett litet exempel till varför jag inte tror på regeringens ”åtgärdsprogram”. Så här skriver regeringen i artikeln.

Ett omfattande förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism koordineras av regeringens särskilda samordnare Mona Sahlin. Under 2015 planerar regeringen exempelvis att gå fram med en handlingsplan som rör förebyggande av utländska stridande.

Regeringen satsar på Mona Sahlin för att förhindra framtida attentat likt det mot Charlie Hebdo. Var jag inte orolig förut så blev jag det nu. Och här kunde artikeln slutat, kommentarer i princip överflödiga. Jag är glad att vi fällde er budget, det förtjänar ni eftersom ni inte verkar förstå er på svenska folket det minsta. Jag minns när Fadime Sahindal blev mördad 2002. Mona Sahlin var integrationsminister då. Jag minns dagen efter mordet när Sahlin slog näven i bordet, tårögd, och lovade krafttag mot hedersvåldet. Jag tänker inte bedöma arbetet efter Sahlins näve i bordet, gör det själva. Är det på de meriterna ni nu utser Sahlin igen?

Vi måste internationellt alla stå bakom den svenska regeringen, likt vi alla måste visa respekt för vår talman i plenisalen. Men Sahlin sitter varken i riksdagen eller regeringen, så: Sahlin, du är inte min terroristbekämpare!

Det här inlägget postades i Demokrati, Ideologi - politik, Socialdemokraterna. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Angående attacken mot Charlie Hebdo – Sahlin, du är inte min terroristbekämpare!

  1. Kalle Anka skriver:

    ATTACKEN I PARIS ÄR EN STOR LÖGN!!!!!
    Så skriver Halmstad Moské
    http://halmstadmoske.weebly.com/start/attacken-i-paris-ar-en-stor-logn

  2. Gerry Persson skriver:

    Mona håll dig till toblerone ,ingen tror på dig längre…

  3. Inlägget i DN borde ha varit mer precist, eller hur? MEN naturligtvis blir det vad man vill ha det till eller vad man vill uppnå, i bästa fall.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

