Betygsfrågan – svar på dagens artikel SvD


I dag publicerade SvD en artikel där det påstås att några forskare från Vetenskapsrådet varnar och avråder från att införa betyg från årskurs fyra. Forskarna har enligt uppgift inte kunnat påvisa att resultaten blir bättre varken för unga elever eller ”för studenter på universitetsnivå ”. Nu får ju studenter på universitetsnivå inte betyg i vanlig mening, så redan där framstår hela artikeln som märklig. Dessutom så får man snarast motsatt uppfattning vad gäller äldre studenter när man går in och läser artikelns länken till Vetenskapsrådets presentation. Frågan handlar om betyg för elever från årskurs fyra, men tvivelaktigheterna med betyg för äldre studenter sänker trovärdigheten för hela artikeln.

I artikeln står det att ”formativ bedömning” är positivt för prestationerna. Saken är den att betyg är en form av formativ bedömning. Allmänna samtal om eleven är inte en formativ bedömning. Den ytterst välrenommerade forskaren John Hattie har i sin omfattande studie ”Synligt lärande” visat att tillhandahållandet av formativ bedömning är det som påverkar elevernas prestationer mest av alla faktorer [sammanfattning]. De som kritiserar betyg har oss veterligen aldrig presenterat ett bra alternativ till betyg som ”formativ bedömning”. De är oss svaret skyldiga.

Införandet av betyg kommer självklart inte lösa svenska skolans problem, det är inte ens den viktigaste enskilda åtgärden. Betyg är däremot ett värdefullt instrument för att objektivt bedöma elevernas kunskaper samt att upptäcka elever som är i behov av stödåtgärder. Vi kan inte avhålla oss från viktiga reformer av den svenska skolan för att några elever blir ledsna när föräldrarna får deras betyg (betygen bör i yngre ålder skickas hem till föräldrarna). Detta är oansvarigt när Sverige rasar som en sten i de senaste PISA-undersökningarna.

Till sist vill vi bara påminna om att diskussionen om forskningsunderlag verkade helt ha varit frånvarande när vi en gång avvecklade betygen i de lägre årskurserna. Vi som är lite äldre har dessutom överlevt att få betyg redan från årskurs ett. Dessutom är Sverige ganska unikt med att införa betyg i så pass höga årskurser. I Storbritannien och Frankrike har de betyg från årskurs 1. I Belgien, Tyskland och Nederländerna har de betyg senast från årskurs tre. Tyvärr har Sveriges skolpolitik fått icke godkänt, och det är dags att vi ödmjukt börjar titta på hur mer framgångsrika nationer gör.

Annonser
Det här inlägget postades i Skolan, Sverige. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Betygsfrågan – svar på dagens artikel SvD

  1. B-E Johansson skriver:

    Om den artikeln var vilseledande, vad sägs då om denna – också SvD:
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fn-oroande-okning-av-hatbrott-i-sverige_4280755.svd

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s