Öppet brev till Anders Lindberg om avsky och socialdemokratin


Under Politikerveckan i Visby debatterade du Anders Lindberg med Linus Bylund och Markus Uvell. Debatten var anordnad av Aftonbladet under rubriken ”Därför ökar Sverigedemokraterna”. Under debatten sade du följande:

Orsakerna till att sådana som jag…är väldigt mycket emot Sverigedemokraterna och vill att dom minskar är ju att jag tycker inte om deras politik. Jag vill inte ha någon rasistisk politik i Sverige och då kommer jag att motarbeta det här partiet, därför att de har en politik jag inte gillar. (och jag tror att) i sakfrågorna, därför dom vill ha ett samhälle som jag inte vill ha. Och det är liksom, … mitt motiv att driva den politik jag har, det är ingenting annat, det är ingen dold dagordning eller någonting. Jag är oerhört öppen med detta. Jag vill att SD skall åka ur riksdagen, för att jag avskyr SD, SD tycker… jag gissar att SD inte älskar Socialdemokraterna, så jag inser att det är nog ganska ömsesidigt.

Alla partier står för olika saker, en del står dessutom på olika ideologiska grunder. Att dessa partier motarbetar varandra är naturligt och inget att yvas över. Självklart bedriver inte SD en rasistisk politik, vi vill bara ha samma immigrationspolitik som resten av Europa. Med ditt sätt att resonera vore nationer som Finland, Danmark Island och större delen av Europa rasistiska, vilket faller på sin egen orimlighet. Ja t.o.m. ditt eget parti Socialdemokraterna var rasistiskt när de införde det s.k. Luciabeslutet och stoppade all invandring för att samhället inte orkade ta emot fler immigranter.

Skärmklipp 2015-07-06 10.51.38

Ja Anders Lindberg, vi har olika samhällsvisioner. Vår liknar mer det folkhem som det gamla Socialdemokratiska partiet byggde upp, en vision du nu tycker är rasistisk. Men vilken är din vision? Har ni/du någon vision över huvudtaget? Hur ser framtidens välfärd ut i din framtidsvision? Suhonen avslöjar mer än vad som är meningen när han attackerar Reinfeldt i Dagens Samhälle. Så här skriver han.

När Reinfeldt insåg att valet 2014 var förlorat satsade han på att förstöra för motståndaren och bädda för kaos.

Han höll sitt kallhamrade tal om att vi skulle öppna våra hjärtan för fler flyktingar men att detta skulle sluka alla förbättringar för dem längst ner. Reinfeldt visste exakt hur han spelade upp invandringsfrågan. Dagen efter kallade Anders Borg och Carl Bildt till presskonferens för att tala om oron i världen. Det var inte någon slump.

Reinfeldt förstörde för motståndaren (den kommande socialdemokratiska regeringen) genom att låsa fast immigrationspolitiken. Detta för att försäkra om kommande samhällskaos och för att säkra en fortsatt utveckling mot ett nyliberalt samhälle. Reinfeldt fattar det, Suhonen börjar fatta det, men inte du Anders Lindberg. Du har ännu inte fattat att samhället går mot en nyliberal diskurs med nuvarande immigrationspolitik oavsett vilka som sitter i regeringsställning. Eller tolkar du det Suhonen skriver på något annat sätt?

Daniel-Suhonen_©Sara-Appelgren

Nej, jag avskyr inte socialdemokratin på samma sätt som du avskyr SD Anders (om jag får använda förnamnet). Jag är uppväxt i en socialdemokratisk familj, där det i princip var otänkbart att rösta på något annat än S. Jag sympatiserade med Socialdemokraterna när du föddes och jag röstade på S när du fortfarande gick i blöjor Anders. Och nu kommer du och säger att du avskyr mig. Låt mig då tala om att du då samtidigt proklamerar att du avskyr mycket av socialdemokratins rötter och vad de stod för i går. Kom nu inte och tala om för mig att jag inte vet vad socialdemokratin stod för. Jag röstade på partiet när du fortfarande gick i förskola och slogs om den finaste leksaksbilen.

Nej jag avskyr inte socialdemokratin, ett parti som min salig mor satte sitt hopp till under hela sitt brokiga liv. I dag hade ni gjort även henne besviken. Jag funderar över om jag skulle vunnit över henne till SD, men jag tror faktiskt inte det. Men grymt besviken skulle hon varit, främst på sådana som dig Anders (särintressedemokrater och bidragsfundamentalister). Hon var av den gamla stammens socialdemokrater.

Nej, jag avskyr inte socialdemokratin, men jag är förvånad över den förvirring som verkar råda i partiet, kanske delvis orsakad av alla de svåra falangstrider som Suhonen så levande beskriver i sin bok ”Partiledaren som klev in i kylan”. Socialdemokraternas interna problem är inte SD:s fel, det är genuina interna problem för S. Du beter dig som en dålig förlorare som skyller alla egna problem och brister på motståndaren. Med ditt sätt att resonera och agera kommer Socialdemokratin fortsätta att minska. Dessutom undrar jag om inte din avsky mot SD i själva verket är en projicering av känslor som hör hemma i motsättningar inom Socialdemokratin.

Nej jag avskyr inte socialdemokratin. I de värsta stunderna lider jag snarare med rörelsen.

Det här inlägget postades i Ideologi - politik, Immigrationspolitik, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Öppet brev till Anders Lindberg om avsky och socialdemokratin

  1. Ping: Öppet brev till Anders Lindberg om avsky och socialdemokratin | kullavik1979

  2. Rune skriver:

    Lite märkligt att du skall behöva argumentera mot en sådan som Anders Lindberg? Han står ju inte på någon valsedel och kommer inte att behöva ta ansvar för någon politik i motsats mot dig.

    • Stenkvist skriver:

      Därför Rune att jag ville få fram ett budskap och ansåg mig kunna plocka en del poänger. Du är en av ganska få som anser mig ostrategisk. Skall vi bara argumentera mot de som står på någon valsedel och lämna fältet fritt för alla andra? Jag tror inte det. Både Linus och Uvell ställde upp i en debatt, dessutom ordnat av Aftonbladet. menar du att Linus skulle ha tackat nej? Varken Uvell eller Lindberg står på någon valsedel, definitivt inte den urkassa moderatorn från Aftonbladet. Lindberg har förövrigt varit på flera valsedlar, KF i Haninge där han också satt i kommunstyrelsen. Han har också arbetat för den socialdemokratiska partistyrelsen, politisk sakkunnig på utrikesdepartementet, han har tillika varit sekreterare åt gruppledaren i riksdagen. men som sagt, motivet var att få fram vissa poänger, som bl.a. Suhonen bjöd på. Du tror väl inte jag är så dum så jag väntar mig ett svar från Lindberg?

      • Rune skriver:

        Visst, du har ju rätt i det du skriver här. Men jag tycker ju att det är upp och nervända världen att det Lindberg argumenterar för på sin tidningssida behöver han inte ta något som helst ansvar för. Hur än resultatet blir.
        I motsats till dig som är vald företrädare för dina väljare, som måste bry sig om hur det går för något som du har tagit fram och beslutat om.
        Som invald har du ansvar. Och den icke valde tidningsskrivaren är ansvarslös.

  3. Håkan Blixt skriver:

    Tack Robert! Du sätter ord på det sjuka i den politiska SÅ KALLADE korrektheten! Även jag växte upp i ett S-hem, där pappa var djupt engagerad. Han skulle fått psykbryt över dagens politiska debattklimat, hårt arbetande genomärlig som han var.
    Jag gillar särskilt din tes om projicering: ”Dessutom undrar jag om inte din avsky mot SD i själva verket är en projicering av känslor som hör hemma i motsättningar inom Socialdemokratin.”
    De psykologiska mekanismer som regerar över den ärliga sakdebatten, utan anseende till person, är nästan helt borta, i varje fall inom rikspolitiken. Ett annat begrepp som förvärrar klimatet är ”projektiv identifikation”, då motståndare manipulerar varann att reagera på liknande sätt. Lotta Gröning beskriver detta alldeles nyss vad inkompetens och avstånd till folket får för konsekvenser. De politiker som lyckas härbärgera istället för reagera på osakligheter, och istället troget fortsätta med fakta och bra förslag, kommer att vinna folks förtroende. Detta är bl a en anledning till SD:s framgångar tror jag. Både Jimmie Å och Mattias K, visar prov på stabilitet och lugn, saklighet och uthållighet. Lögn lönar sig inte i längden, men ställer till stor skada!

  4. RikF skriver:

    Reblogga detta på RikF.

  5. Stellan Bojerud skriver:

    Jag kommer från ett socialdemokratiskt hem. Far och mor lämnade S efter ATP-omröstningen, eftersom de ansåg det pensionssystemet ohållbart. Tyvärr visade det sig att de hade rätt.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

