Passmissbruket och de svenska ID-kontrollerna


Det råder förvirring vilka regler som egentligen gäller och vad dessa regler stipulerar i.o.m. de nyligen införda ID-kontrollerna. Media har inte kunnat ge en entydig bild utan olika uppgifter blandas friskt och ibland så säger olika artiklar emot varandra. Det första vi kan konstatera är att EU:s regelverk är så snårigt och ogenomträngligt att en vanlig människa inte har en chans att sätta sig in i vad som egentligen gäller. Jag är ingen expert själv på detta och det är med svårighet jag kan bilda mig ens en ytlig uppfattning om vad som egentligen gäller. Detta måste i sig vara ett stort demokratiskt problem.

Schengenområdet

Schengenområdet

Klart är att det i huvudsak är fyra avtal som stipulerar gränserna i EU. Dessa är Amsterdamfördraget, Schengenavtalet (1985), (Schengenkonventionen 1990), Dublinförordningen samt Rörlighetsdirektivet (2004). Amsterdamfördraget skulle i huvudsak reglera asylpolitiken och invandring till EU. Vad exakt det innebär verkar ingen ha en aning om. Ingen har nämnt fördraget i sammanhanget och få utom experter på EU, vet vad avtalet innebär, inte heller jag. Schengensamarbetet skapades p.g.a. motstånd från Irland och Storbritannien mot avskaffandet av inre gränser. Alltså skapades ett nytt avtal utan dessa nationer. Rörlighetsdirektivet stipulerar vad som skall gälla angående den fria rörligheten inom EU. Dublinförordningen var menat att förhindra missbruk av asylrätten bl.a. Något som i dag får Dublinkonventionen att framstå som det mest misslyckade avtalet någonsin.

När det gäller den fria rörligheten så står det i Wikipedia (vi avhåller oss från EU:s dokument av hänsyn till läsarna) så här:

Samtidigt som de yttre gränserna och det gemensamma polissamarbetet har förstärkts för att förhindra gränsöverskridande illegal verksamhet. […]

Schengensamarbetet förhindrar inte en medlemsstat från att utföra personkontroller vid de inre gränserna om det till exempel föreligger brottsmisstanke eller om den allmänna säkerheten kräver det. I det senare fallet kan systematiska gränskontroller införas tillfälligt under en period av upp till sex månader, vilken kan förlängas efter beslut av Europeiska unionens råd till två år.  […]

Schengensamarbetet påverkar inte tullkontroller eller inre utlänningskontroller. Samarbetet påverkar inte alls vilka personer som har rätt att nyttja den fria rörligheten för personer eller vilka resehandlingar som är nödvändiga för att använda sig av den fria rörligheten; detta är istället reglerat av rörlighetsdirektivet. […]

En förutsättning för avskaffandet av de inre gränskontrollerna var alltså att de yttre gränskontrollerna inte bara upprätthölls, utan också förstärktes. Detta gäller ju inte i dag, då vi alla vet att de yttre gränserna kollapsat fullständigt. Egentligen är hela regelverket om den fria rörligheten satt ur spel. Ingen nation hade gått med på de aktuella avtalen om de vetat att de yttre gränserna skulle kollapsa.

Inget hindrar egentligen stater från att utföra personkontroller vid de inre gränserna. Den allmänna säkerheten kan i princip alltid kräva inre personkontroller. Rörlighetsdirektivet kräver att dem som utnyttjar den fria rörligheten har giltiga ID-handlingar och att de får vistas i annat EU-land högst tre månader om de inte får ett arbete. Denna regel är inget annat än ett skämt i dag. Inre utlänningskontroller får varje stat utföra var som helst och hur länge som helst. Alltså skulle Sverige kunna utföra inre utlänningskontroller vid färjelägen och Öresundsbron hur länge som helst.

12400949_10153825757428516_5658398877584414270_n

En grundförutsättning för hela den fria rörligheten och avskaffandet av de inre gränskontrollerna var att de yttre gränserna inte bara upprätthölls, utan också förstärktes. Dessa yttre gränser har ju fullständigt kollapsat som vi alla vet och egentligen har hela grunden för den fria rörligheten satts ur spel. Att höga EU-representanter inte gärna vill tala om detta är givet. Om dessa gränser upprätthölls skulle Dublinförordningen träda in och regeln om första asylland. Eftersom randstaterna inte gärna kan ta emot alla asylsökande skulle ett fördelningssystem behöva inrättas inom EU med s.k. ”hotspots”. Inget av detta är gjort av EU.

Vi ser att EU har ett dysfunktionellt system som inte fungerar och inte kan fungera, någonsin. Olika länder följer lite de lagar som för tillfället passar dem, där Tyskland och Sverige stuckit ut bland mängden av EU-länder av politiska skäl. Både Tysklands och Sveriges olika regeringen måste helt enkelt vara medvetna om att asyl/migrationssystemet inte fungerar som det var tänkt och sannolikt aldrig kommer att fungera. Det är inte för att följa några EU-direktiv Sverige och Tyskland har tagit på sig tagelskjortan, utan för att skilda regeringar skall plocka politiska poäng alternativt att de verkligen tror på sin politik.

Till allt detta har vi ett omfattande fusk med pass i den migrationsström som tagit sikte på Europa. Vi har problem med falska pass och vi har kanske ett ändå större problem att asylsökande slänger sina ID-handlingar medvetet. Märkligt nog är det mest utländsk media som rapporterat om falska pass [International Business Times] och dumpning av pass [The Sydney Morning Herald]. SVT har i förbigående nämnt problemet med både falska pass och dumpning av pass skall väl tilläggas. Denna omfattande handel med falska pass och immigranter utan ID-handlingar måste enligt allt sunt förnuft räcka för riksdagens beslut om att införa ID-kontroller. Den som påstår något annat gör det uppenbart av politiska och inte av objektiva faktabaserade skäl.

Till sist: det har blivit mer eller mindre vedertaget och accepterat att asylsökande slänger sina ID-handlingar. Ingen media, varken Public Service eller privatägd media har frågat sig varför de asylsökande slänger sina ID-handlingar. Om man har asylskäl borde man inte ha ett intresse av att slänga sina äkta ID-handlingar. Samma personer som med näst intill fanatism hänvisar till internationella konventioner och EU-lagstiftning accepterar utan vidare att en mycket stor del av de asylsökande slängt sina ID-handlingar och att det uppenbart sker systematiskt. Om man nu vill att regler och lagar upprätthålls borde man kanske inta en lite mer konsekvent hållning.

Annonser
Det här inlägget postades i Immigrationspolitik, Sverige. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Passmissbruket och de svenska ID-kontrollerna

  1. Lars Sönsteröd skriver:

    Märkligt att undanhållna ID handlingar får existera. Man tycker de borde utgöra en fördel att visa upp. De som saknar borde få det värre….men nu skärps väl detta?

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s