Systemhotande brottslighet i södra Stockholm


Vi lite äldre ser ofta på tendenser i nutiden med fasa (annat var det när jag var ung). Vi minns vår egen uppväxt i ett rosa töcken där allt var så mycket bättre. Ofta glömmer vi bort allt elände samtidigt som vi glömmer alla de fördelar och framsteg som faktiskt gjorts på senare tid, hur mycket lättare livet kan vara i dag än förr. Samma sak är det med brottsligheten. Frågar man lite äldre personer så fanns det knappt brottslighet fordom. Alla var genomärliga och tappade man en tusenlapp på krogen så sprängde en luspank kroggäst sig fram genom publiken bara för att med djupblå ögon kunna sträcka fram nämnda sedel till den rättmätige ägaren. Allt detta är självklart en stor lögn. Det fanns både mördare, bankrånare och pedofiler i det samhälle jag växte upp i. För att inte tala om ett omfattande missbruk av alkohol och amfetamin. Där har problemen kanske snarast minskat en smula, i alla fall bland yngre människor. I Farsta där jag växte upp talade vi med bävan i rösten om den hemska ”Hökarängsligan” som det påstods hällde salt i såren när man varit i slagsmål med dem.

Ändå är det med förfäran jag läser i Aftonbladet om att Norsborg/Hallunda i norra Botkyrka är vad man kallar ett ”särskilt utsatt område”. Med det menas ett parallellsamhälle där svensk lag till stora delar inte gäller, ett samhälle i samhället där alldeles egna lagar och regler gäller. Vi undrar hur läget är i Alby/Fittja, som inte nämns alls i artikeln. Vi visste redan det mesta i artikeln. Vi visste (i princip alla i kommunen) att det förekom personrån, öppen försäljning av narkotika, att ingen vittnar vid brott, att många hatar polisen, att det hanteras vapen i ganska stor omfattning, att Botkyrka ligger bland de högsta i landet vad gäller bilbränder, att posten och hemtjänsten är tvungna att anpassa sin verksamhet efter samhällsklimatet i dessa stadsdelar. Vi kanske visste att det förekom systematiska bedrägerier mot försäkringskassan, jag kunde lätt ana det i alla fall. Vad i alla fall jag inte visste, var det som står angående ”korrupta insiders inom Arbetsförmedlingen” samt om ”otillåten påverkan inom kommunalpolitiken”.

hallunda-2

En del brottslighet som t.ex. ”otillåten påverkan inom kommunalpolitiken” fanns ju inte i det samhälle där jag växte upp, även om det nog kunde förekomma en del vanlig ”hederlig” korruption. Detta är ju direkt systemhotande brottslighet som påverkar och gröper ur själva fundamenten till det samhälle vi lever i. Rosa töcken eller ej, var det fullkomligt orimligt att t.ex. näringsidkare gick in på nämndmöten och mer eller mindre hotade till sig utskänkningstillstånd som jag vet har skett i Södertälje. Vad Aftonbladet menar med ”otillåten påverkan inom kommunalpolitiken” är svårt att veta då det inte utvecklas i artikeln och själva rapporten är hemlig. Som kommunalpolitiker har jag e-postat till polismyndigheten för att få all tillgänglig information angående detta. Jag sitter själv i fullmäktige och företräder mina väljare där. Det är orimligt att Aftonbladet får/sitter på information som vi företrädare inte får ta del av, ens när det gäller vår egen kommun och fullmäktige. Dessutom är det ju så att tidningar ibland överdriver saker och ibland inte riktigt är sanningsenliga. Desto viktigare då att få adekvat information direkt från polisen. Exakt vilken ”otillåten påverkan inom kommunalpolitiken” har skett, om det nu alls har skett (förutom debaclet inom moderaterna innan valet, som vi redan känner till).

hallunda

”Interkulturellt samhälle” i all ära, men oavsett detta vill jag inte ha parallellsamhällen som lever efter egna regler. Jag vill inte ha samhällen i samhället. Svea rikes lag skall gälla överallt innanför våra nationsgränser och jag är så gammal och mossig så jag tänker aldrig ge mig på den punkten. När sade något riksdagsparti att det ville ha parallellsamhällen? När röstade valmanskåren för detta? Inget parti, inte ens Vänsterpartiet kommer säga med ord att man vill ha detta. Nå dåså, bara retorik räcker inte längre, inte för den luttrade svenska valmanskåren. Vi pratar inte längre om ”Hökarängsligan”, inse det. Man måste visa i praktisk handling att man inte accepterar detta. En bra start är ett öppet samarbete med polisen för att återföra de områden som kan betecknas som parallellsamhällen till det alldeles vanliga samhälle där vi alla skall leva och bo i. Och till sist, vi vill inte ha ogenomträngliga ordmassor, att allt blir så underbart bara vi alla sjunger Bommersviksversionen av Kumbaya. Vi vill ha konkreta handlingsplaner som verkställs med tillbörlig precision och kraft.

 

Det här inlägget postades i Botkyrka, Juridik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Systemhotande brottslighet i södra Stockholm

  1. Weasel skriver:

    Jag konstaterar ;
    Områden som Botkyrka, Rosengård, Rinkeby, Bergsjön, Skäggetorp och Södertälje borde vara områden som blomstrar både ekonomiskt och socialt. De borde vara framgångssagor och Sveriges ekonomiska motor om nu journalisternas och politikernas ständiga tal om ”invandringens lönsamhet” skulle stämma.
    Med risk att framstå som ”främlingsfientlig” konstaterar jag att de knappast är några socialt och ekonomiskt blomstrande områden…

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)

