Skolpolitik

Filar på en kommande motion om svenska skolan. jag är enbart på funderingsstadiet ännu och har bara gjort ett första utkast, knappt det. Lägger ut det här i ala fall så jag inte glömmer bort, jag är också tacksam för synpunkter från allmänheten, speciellt från sådana som själva jobbar inom skolan.

Vår skolpolitik

Vi Sverigedemokrater vill ha en skola där det råder ordning och reda. Lärarna skall ha auktoritet och respekt som i t.ex. den finska skolan. Vi tycker det är rättvist att flytta på den som mobbar i stället för den utsatta. Barn med svår problematik skall erbjudas specialskolor för både barnets egen skull och för klasskamraternas skull.

För att få en likvärdig skola vill vi att staten skall ta över ansvaret från kommunerna för driften av våra skolor. Vi vill ha tydliga kunskapsmål men samtidigt vill vi att skolan även i fortsättningen skall fostra barnen till empatiska individer med stora sociala färdigheter.

Skolans ansvar skall tydligt begränsas, det finns en tendens att skolans ansvar hela tiden växer och att alla problem skall lösas av skolan. Det är sannolikt en enkel väg för politiker och kanske föräldrar att tackla olika problem. Det är tyvärr ingen framkomlig väg, alla problem kan inte lösas av skolan. Skolans ansvar skall avgränsas mot föräldrar, socialtjänst och rättsliga myndigheter. Jag anser

Att: Skolan skall drivas av staten, inte bara för att skapa en likvärdig skola, utan också för att systemet där kommunen tillsätter och avsätter rektorer är skadligt då det bakbinder rektorer inför obehagliga beslut samt att rektorerna hela tiden känner stor press på sig att inte gå emot den kommunala majoriteten.

Att: Skolan inte skall ha ansvar för de aktiviteter som elever företar sig på sin fritid, som t.ex. trakassera någon på internet. Här skall man i stället lyfta fram föräldrarnas, och möjligen de rättsvårdande myndigheternas ansvar.

Att: Föräldrarnas respektive skolans ansvar klart skall slås fast. Skolan har ansvar för elevernas trygghet och kunskapsutveckling på skol och fritidstid. Den tid på dygnet som inte omfattas av skol eller fritidstid är föräldrarnas ansvar.

Att: Elever som efter upprepade uppmaningar och samtal, forsätter att trakassera andra elever eller lärare, skall kunna beordras hemundervisning under en begränsad period. Hjälper inte det så kan byte av skola eller klass komma ifråga.

Att:

17 kommentarer till Skolpolitik

  1. M. Olsson skriver:

    PISA-rapporten chockerar. Hur kan duktiga Sverige falla så tungt helt plötsligt ? Ganska självklart, om man tittar på det som vanlig samhällsmedborgare. Måste dock sopas under mattan om man är karriärsugen journalist. Kan det tänkas att det numera är så att väldigt många elever har fullt upp med att lära sig Svenska ? Kan det vara så att många elever inte kan focusera sig p.g.a. av att man misstänker att man skall giftas bort kommade sommar eller kastas från balkongen ? Eller att föräldrarna tycker att den ”otroges” indoktrinering förolämpar Allah ? Ingen slump att dessa slutsatser kommer från en bilmekaniker och inte från ett mediaproffs. Stenkvist for president !

    • Stenkvist skriver:

      Tror det är mest killar som halkar efter betygsmässigt.

      • M. Olsson skriver:

        Jo, att ta med de arabiska flickorna var inte klockrent, pojkarna är det överhängande problemet. Det är ju flickornas revolution som kan lyfta arabvärlden. Man behöver inte vara duktig i skolan om man har framtiden utstakad som Jihadist eller maffiakung. (uppdrag granskning)

  2. HSV skriver:

    Det som är självklart behöver inte försvaras, det står på egna ben. Exempelvis:
    1. Det är i klassrummen det avgörs hur resultaten blir.
    2. Utan ordning och struktur fungerar inte arbetet i klassrummen. Detta är det mest grundläggande av allt.
    3. De som stör andras arbete i klassrummen måste på ett effektivt sätt hindras att göra det.
    4. Det är lärarens ledarförmåga som till stor del avgör resultaten i klassrummet.
    5. Lärare bör inte få sätta betyg på den egna undervisningen.
    6. Nationella prov bör rättas av oberoende part.
    7. Staten (gm skolverket) bör ta ytterligare ett steg ner i läroplanerna och där man utarbetat lektionsplanering så att varje lektion har ett innehåll som på ett säkert och konsistent sätt leder mot uppställda kunskapskrav.
    8. Inför ett effektivt e-learningsystem med ovanstående lektioner, med multimedia av hög klass och där varje elevs arbete och prestationer kan följas. (En mångmiljoninvestering som endast staten klarar)
    9. Lärares tid i undervisning bör ökas, undervisning är vad de är anställda för. (Se även ovan)
    10. Skolans resurser får inte bli en budgetregulator i den kommunala ekonomin. Därför bör det ekonomiska ansvaret (liksom det undervisningsmässiga) helt överföras på staten.
    11. Kan man förvänta sig att en lärare med knappt godkända betyg från gymnasiet ska kunna planera sin undervisning lektion för lektion under flera läsår mot ett eller flera kunskapskrav?
    12. Ta exempel i de skolor som har bäst resultat (mht till SALSA värde) och lär av dem.
    OSV….

  3. orolig skriver:

    Skolpolitiken i Sverige är i stort sett lika mellan de olika blocken. Alla har fel.
    Fritt skolval leder till ännu sämre resultat, vilket övriga världen redan har insett.
    Vad driver skolföretagen? Att göra så stora vinster som möjligt så klart.
    För att klara det måste man ha stort antal elever (intäkter) och låga kostnader lokaler och lärare.
    Hur får man många elever ? Genom att ställa låga krav på eleverna samtidigt som man utlovar höga betyg. Hur får man låga kostnader? Genom att ha många elever per lärare samt minska på lärarnas kvalitet. (låga löner).
    De elever som inte ”kommer in” på de fria skolorna samlas i kommunala skolor som har låg status och kommer att långsamt försvinna. Kvar blir friskolor som erbjuder högst betyg utan krav på elever och kommunala skolor med svaga lärare och svaga elever.

    • HSV skriver:

      Ursäkta, men vad du skriver har knappast något med verkligheten att göra. Har du möjligen hört talas on nationella prov, exempelvis?

  4. Jesper Nordström skriver:

    Håller med ganska rakt av. Dock ser jag att eftersom man jobbar med värdegrundsfrågor utifrån läroplanen borde det iaf ske en diskussion om nättrakasserier. Lärarna behöver inte vara spioner efter lektionstid, men det kunde läggas in som ett moment i undervisningen, förslagsvis inom SO eller nått av samhälls/humaniora som är vagt definierat nog för att rymma en sån här diskussion.

  5. Lars skriver:

    Håller med om att ökat statligt engagemang i grundskola och gymnasium har blivit nödvändigt. De kommunala skatterna kan inte ökas för att minska de växande underskotten och de ohemula sparkraven på kommunerna har blivit helt sjuka.
    (Men skattereformen från 1992 behöver inte rivas upp!!)
    Nu är det ju så att Björklund har lovat en rejäl satsning på lärarlönerna.
    Är det någon som vet hur han har tänkt finansiera det?
    Såvitt jag förstår måste han fått igenom en omfördelning i den statliga budgeten. För dels kan han rimligtvis inte fortsätta peka på kommunerna med hela handen och dels ingår ju inte begreppet skattehöjningar i alliansens vokabulär.
    Enkel bokföring säger att ökade löner i skattebetalda jobb antingen leder till skattehöjning eller omfördelning.

  6. Lilla Måns skriver:

    däta e supär elak!!1! ni få intte görra så facktisckt tså de tså”!

  7. Lilla pelle skriver:

    ja tyker at deta e oretvisst

  8. Sture Eriksson skriver:

    Vi behöver en vidgad skoldebatt där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra frågan om hur undervisningen skall INDIVIDUALISERAS.

  9. Pappan skriver:

    I boken ”Är svensken människa?” av Henrik Berggren och Lars Trädgårdh förklaras hela den svenska modellens filosofi, dess utveckling och mål. Läs den! Bland annat förstår man varför det kommer att bli mycket svårt att driva igenom förslag som går ut på att anförtro familjen att ta ansvar för barnens fostran och utveckling. Den svenska modellens filosofi är att låta staten sköta så mycket som möjligt av individens prägling. Och därmed så långt det går marginalisera familjen (och kyrkan, föreningar och det civila samhällets strukturer). Konceptet är kontraktet mellan den starka staten och den starka individen. Först när alla människor är oberoende av varandra och helt beroende av staten råder jämlikhet, och först när det råder jämlikhet finns det utrymme för kärlek, är resonemanget.

    Man bör veta det. Vad man själv än tror och tänker om saken.

    Pappan

  10. Anonym högstadielärare skriver:

    Tittade just på ett Youtube-klipp när högstadieelever trakasserade lärare, visade total respektlöshet och svor och kallade läraren för ”kärringjävel” med mera. Jobbar idag som lärare (ännu obehörig) på en friskola där det gudskelov inte låter så, men jag ryser vid blotta tanken… Vad fan har hänt med Sverige?

    • stenkvist skriver:

      Det har hänt något inte jag gillar i alla fall. Värderelativismen har tagit över.

      • Anonym högstadielärare skriver:

        Det är bara femton år sedan jag själv gick i högstadiet, och då fanns det inte på kartan att visa respektlöshet – varken mot lärare eller mot skolkamrater. När någon var elak, blev de direkt inkallade till rektorn för samtal, och ETT samtal räckte i regel för att det skulle ändras. Jag hör mina lärarkolleger idag prata om de otäcka Sverigedemokraterna, m.m. och när jag som eldsjäl (i en trivsam skola) jobbar obeordrad övertid som hängiven pedagog i en bra skola (den sista?) tycker kollegerna i allmänhet att jag är dum i huvudet. För femton år sedan var Sverige Sverige… en vacker dag hoppas jag undervisa på gymnasium eller allra helst universitet istället, så jag slipper handskas med landets i dagens ruttnande samhälle. Göra något åt det? Ja gärna, men utan att mista mitt nuvarande jobb som lärarvikarie? *FRUSTRERAD*

  11. Solan skriver:

    Mkt bra motion!

    Hur skall man få oss föräldrar att ta vårt ansvar?
    Något jag själv uppmärksammat är att det på viktiga föräldramöten i skolor med flerspråkiga elever ofta är många föräldrar som saknas. När jag själv ifrågasatt några av dessa saknade föräldrar är det ofta jag får svaret att de inte förstår det som sägs under mötena. Brist på tolkar och lättförståeligt språk under föräldramöten, varvat med egna brister i det svenska språket gör att många av dessa föräldrar tyvärr uteblir.
    Jag tror att man måste hitta ett sätt att nå ut till ALLA föräldrar om vårat föräldraansvar.

    • stenkvist skriver:

      Jag har tyvärr inget bra svar på denna stora fråga. Det är något som måste genomsyra hela samhället, uppifrån och ned. Man kan i lagstiftning möjligen poängtera föräldraansvaret mer. man kan i skollagstiftningen också poängtera detta ansvar mer.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)