Ett SD jag skulle ha lämnat


SDU-g

I en intressant intervju med William Hahne på DN redogör han för sin syn på politiken och SD. Hahne är ju utesluten ur SD och det generar självklart ett pensum bitterhet, men ändå så ger Hahne en bild av elitism som skymtat fram redan innan denna intervju. Jag har väl uppfattat denna elitism även hos Kasselstrand, men inte alls på samma brutala nivå som hos Hahne. Kasselstrand är privat en mycket trevlig person och ofta har han en gett ett rätt sympatiskt intryck, på mig i alla fall. Hahne och Kasselstrand ger en bild av ett parti jag inte skulle ha stannat kvar i. Om de tog över partiet skulle jag ha lämnat det, förmodligen i samma sekund de tog över. Låt oss titta på vad Hahne säger i intervjun och låt oss förutsätta att han är rätt citerad.

Vi i SDU vet hur man för sig, klär sig, beter sig. Vi har eller är på väg mot högre utbildning.

Så trevligt! Min mor kämpade under ganska fattiga förhållanden med att lära en egensinnig son ärlighet, moral och sympati med medmänniskor. Hon drömde om att jag skulle bli läkare för att kunna hela och hjälpa människor. Själv drömde jag om att bli officer för att försvara landet. En ytterligare fördel med att vara officer ansåg jag vara att man slapp tänka på klädseln, eftersom ju uniformen var given. Själv är jag också uppfostrad så att man nog inte kan räkna in ”att vara på väg” mot högre utbildning, krävs examensbevis.

– Det gamla gardet kommer från landsbygden i Skåne eller södra Sverige. Har låg eller ingen utbildning, är arbetarklass.

Här får jag be om ursäkt. Inte bara det ”gamla gardet” kommer från arbetarklass utan även jag kommer otvivelaktigt därifrån. Den arbetarklass som byggt upp det här landet och som kämpar på varje dag. Den arbetaklass jag som politiker kämpar för, kommer fortsätta kämpa för och som jag inte tänker överge. Ultima Thule har ju ställt upp på sammankomster för det gamla SDU, men står de bakom den syn Hahne ger uttryck för här kommer jag att kasta min nära nog kompletta skivsamling av dem, skoningslöst. Här får det vara nog.

Åk till ett stort SD-arrangemang, åk till landsdagarna, man får ta fram skämskudden.

Delar inte heller denna uppfattning. Tyckte det var ett trevligt arrangemang och vill passa på att tacka alla som var med och arrangerade det hela. Varför skulle man ta fram skämskudden? Det var ju inte precis så att arrangemanget liknade en tafflig tillställning på en billig ölhall i München.

– Vi är precis tvärtom, säger William Hahne. Vi är representativa. Vi har kontakter i näringslivet. Vi har en helt annan approach.

Ja men vad bra! Det här har jag väntat länge på, eftersom jag i många avseenden själv hyllar svenskt näringsliv och själv efterlyst ställningstaganden från dem i t.ex. immigrationsfrågan. Kan den delen av näringslivet som har kontakt med SDU gå ut och äntligen säga vad de tycker om vår vansinniga och destruktiva immigrationspolitik? Fram till nu är det mest enkla människor ur arbetarklassen som frontat vänsterns hat och liberalernas förakt. Det här är ju en jättefin överraskning.

William Hahne fick 1,9 på högskoleprovet i höstas.

– Jag har tillräckligt bra högskoleprov för att komma in på i princip varenda utbildning i hela Sverige.

Nja, det är ju bra. Tyvärr har vi märkt att det krävs mer än intelligens för att leda och driva politiskt arbete och en organisation. Det krävs bl.a. ödmjukhet, livs- och arbetslivserfarenhet, fingertoppskänsla i samspelet med människor och kunskap om hur människor fungerar i skilda situationer. Vi har snarare erfarit att människor som litar för mycket på bara intelligens har en tendens att åstadkomma haverier i de organisationer de är verksamma i.

Hahnes förslag till SD-styrelse i Stockholm manifesterade hans idé om socialt kapital. Två ledamöter presenterades med Handelshögskoleexamen, två suppleanter hade eller var på väg mot KTH-examen.

Nja…”socialt kapital”. Det innebär ju att man kan samarbeta, kompromissa och tala med folk, få alla att dra åt samma håll. Här får jag väl uttrycka en liten nypa tveksamhet ändå. Men absolut på pappret en välutbildad styrelse, som skulle ha styrts av en ung och entusiastisk fallskärmsjägare. Nåväl, styrelsen fortsätter sitt framgångsrika uppdrag i staden efter bästa förmåga och kompetens. Allt gott!

Till sist:

– Min styrelse är starkare än partistyrelsen, säger han. Människor av en kaliber som SD aldrig sett röken av tidigare. Högutbildat folk med näringslivsbakgrund.

Här får man ju bara hålla med Hahne. Nej, vi har inte sett ”röken av” en sådan styrelse tidigare.

Jag får känslan av en elitistisk syn på både vilka som skall leda partiet och vilka partiet skall företräda. Jag själv kommer från arbetarklassen och företräder främst medlemmar och sympatisörer från t.ex. förorter till storstäderna. Jag står INTE för den typ av elitism som Hahne ändå ger uttryck för här. Mina grannar, arbetskamrater är från arbetarklassen och jag känner mer samhörighet med dem än med ”företrädare” för näringslivet som uppenbarligen sett det vansinniga med vår immigrationspolitik, men som yppar det i hemliga möten med Hahne. Våra medlemmar i Botkyrka kanske inte har full koll på hur man ”klär sig, för sig”, men de har stått på gator och torg, sagt vad de tycker.

Det är väl här någonstans min uppfostran skiljer sig från Hahnes. Jag fick lära mig att stå för min åsikt även om det sved, även om jag fick äta lunchen vid ensamt bord. Detta var viktigare än att ha rätt slips till rätt skjorta. De näringslivstoppar Hahne refererar till har varken hörts eller syns, men de vet hur man knyter en dubbel windsor. Vi har självklart småföretagare och högt utbildade medlemmar i Botkyrka och Stockholms län, som är högst intresserade av villkoren för företagare. Men de har tagit steget att öppet redovisa för vad de tycker. All heder åt er.

Till slut måste vi avgöra vad vi värderar mest. Inre resning och mod eller kunskap om vilken färg på skor man har vid vilka tider på dygnet. Ärlighet och moralisk resning eller ett tjockt bankkonto och fina kontakter. Jag har gjort mitt val och Hahne är inte äldre än att han kan välja om och ompröva sin inställning, om han själv vill.

Om Stenkvist

För närvarande ledamot riksdagen för SD.
Detta inlägg publicerades i Ideologi - politik, Sverigedemokraterna. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Ett SD jag skulle ha lämnat

  1. Blot-Sven skriver:

    Ännu en gång har det visats att det inte finns något samband mellan intelligens och omdömesförmåga. Om det finns ett sådant samband så verkar det vara negativt. Det är något som livet lärt mig efter att ha träffat intelligenta personer i total avsaknad av omdöme och social kompetens och mindre begåvade eller normalbegåvade personer med ett sunt bondförnuft och en god portion livsvisdom.

  2. Janne N skriver:

    Käre Stenkvist Ditt inlägg är klockrent! Har inte läst intervjuven I sin helhet. Men nu fattar jag varför dessa båda herrar inte kommer att ha något inflytande I SD. Jimmy o co. är tydligen bra mycket smartare än dessa herrar tillsamans, att släppa in dessa gossar o flicka in I styrelsen vore förödande. I ett sådant scenario hade SD o KD tävlat om sista platsen, för att inte tala om det stöd SD erhåller bland OUTBILDADE LO- medlemmar Utifrån dina lösryckta meningar kan jag tolka att mannen I fråga har ett djupt förakt för duktiga yrkesmän som jag påstår är grunden till värat välstånd. Inte dryga KTH;are som inte har den minsta livserfarenhet , frånsett krogar o sin skyddad skolmiljö

  3. Utlänning skriver:

    Ett SD du skulle lämnat säger du, och gått med i vilket annat parti då menar du? KD, MP eller kanske FI?

    Så ett parti eller ungdomsförbund som än mer grundligt vill förändra den skadliga utvecklingen i landet ska demoniseras och göras ogiltigt för att de vågar vara mer radikala och gå emot politisk korrekthet? Intar man denna positionen som du gör och andra inom den liberala grå sossesörjan inom SD så har man inte riktigt förstått allvaret i situationen som landet befinner sig. Det är faktiskt ingen barnlek detta. Sen varför har man problem med starka ledarfigurer som Hahne? Har du koll på opinionssifforna för Putin, Al-Assad och Trump?

    Dags att rensa upp i de PKitiska träskmarkerna på riktigt och för detta krävs riktiga ledare och inte piano/syntspelande rockare som försöker kränga middagar på Tradera och odla en lattjolajban image kring sig.

  4. Magnus skriver:

    SD är ett parti som byggdes av hårt kämpande idelologiska människor som trots fattigdom (studenter, arbetare och tjänstemän med låga löner, sjuka och arbetslösa för att rädda landet..

    Nu tar Åkesson över och blir ett stödparti åt Moderata ”vi måste öppna våra hjärtan” och det handlar INTE om invankringskritik längre utan att sparka på alla som byggt upp partiet..

    Råkar du bli sjuk, arbetslös eller t.om råkar i olycka och blir handikappad är du nu mera en parasit i Sveriges 5:e borgliga parti..

    Hellre moderaternas ”öppna dina hjärtan” (för invandrare) och nerskärningar på de som knappt kan överleva idag än att samarbeta med nuvarande regeringen med gränskontroller, id-kontroller, omfördelning av de vi har i Sverige till övriga Europa, Eu-stöd för de vi tagit emot, stopp för invandring och samtidigt förbättrad välfärd..

    När ska FOLKET Inse att Sverigedemokraterna idag enbart är ett kallt borgligt parti som inte bryr sig vare sig om välfärd eller stoppad / minskad invandring?

    Grundlurad – medlem sen 90-talet,,

  5. GPD skriver:

    Intressant artikel, och tack för ett bra blogginlägg Robert.

    Jag håller med dig till övervägande del, men även delvis håller jag med William.

    Jag delar delvis Williams syn om att det vore bra med fler akademiker och folk med ”bättre” bakgrund än många som idag delar partiet. Jag tror att SD hade tjänat många idag borgerliga väljare på att ha fler företrädare som är akademiska och framgångsrika inom näringsliv/juridik/företagande etc. Jag kommer själv från en väldigt borgerlig bakgrund, övre akademisk medelklass där en av de absolut vanligaste motargumenten mot SD är dess företrädare. Jag vill dock att SD ska vara hela Sveriges parti, både arbetarklass och överklass och är övertygad om att SD tjänar på att ha folk som Robert som företrädare. =) Jag tror inte heller, vilket William verkar tro, att man är lämplig som företrädare bara för att man har lyckats i arbetslivet alternativt studerat länge.

    William ger som vanligt ett ganska otrevligt intryck. Är man från en finare familj och akademiker behöver man inte framföra det, utan ”man bara är det”. Likaså behöver man inte meddela att man har finare kläder. Gustav är betydligt trevligare och hövligare, och honom saknar jag inom Sverigedemokratin (även om jag självklart förstår och håller med om invändningarna och uteslutningen emot honom).

  6. LanceLindqvist skriver:

    Blir väl lätt så i ett slutet ekosystem. Man håller med varandra. I slutändan har ju SDU inte jobbat med moderpartiet och således har man inte träffat människor utanför SDU-sfären som kanske hade varit nyttigt.

    Min uppfattning är att i politik så är pragmatism ett nyckelbegrepp, något de gång på gång visat att de inte behärskar. Jag har alltid gillat Gustav privat skall tilläggas.

    Bättre för alla parter att personkulten bildar ett nytt parti så får vi se hur många medlemmar och röster de kan få.

    En sak är säker, min mamma har då aldrig fixat nån politisk post eller jobb åt mig. Där jag kommer från är det väldigt pinsam att låta morsan göra sånt.

  7. LanceLindqvist skriver:

    Reblogga detta på thestarsismydestination.

  8. Martin skriver:

    SD kontrolleras av ett gäng svenskfientliga skurkar som går i Expos ledband. Vars brist på intellektuellt självförtroende har förvandlat internkurlutern till ett skräckvälde och gjort ett hån av interndemokratin. Och du håller på med ordmärkeri. Men men, stanna du kvar i det antirasistiska mittenpartiet med nolltolerans som förodrar en lagom invandring.

    För övrigt, att du behöver hålla på och laja med bilderna på det där sättet visar ju att du bara är ute efter att ge en nidbild.

    • Stenkvist skriver:

      Kallar du det för ”ordmärkeri” den syn Hahne ger uttryck för? Det är ju en ideologisk syn självklart. Självklart finns det brister i ett parti som växt som SD, växtvärk. Brister som jag påtalat när Kassel hållit tyst t.o.m. Men det har ju inget med ideologisk grundsyn att göra.

      Vaddå ”laja” med bilder? Skriv på normal svenska.

      • Martin skriver:

        Du ogillar att SDU består av medelklass. Och bryter ut en del formuleringar från den inte särskilt belevade Hahne. Just därför att det är lättast för dig att skada SDU så. Hade du varit ärlig hade du snarare lyft fram Kasselstrand som mycket tyngre. Men nej då, du hoppar på DNs smutskastning och sprider den vidare.
        Ok, du hade tagit DNs fotografi rakt av, jag har läst artikeln nu. Det är ju utmärkande för det nya SD att de har köpt medias verklighetsbeskrivning rakt av. Så det var väl lämpligt för en Karlssontrogen som du att du använde DNs manipulerade bild till din artikel, en vidarebefodring av DNs smutskastning.

        Du har helt rätt, du passar utmärkt i det nuvarande svenskfientliga SD. Hälsa Expo.
        Och ett tips, stryk det där med ”dissident” ur ditt bloggnamn så slipper besökaren brista ut i ett medlidsamt skratt.

        • Stenkvist skriver:

          Nej jag ogillar inte att SDU består av medelklass. Jag ogillar det Hahne står för.
          Har ingen ambition att skada SDU, bara tala om att jag inte står för de värderingar Hahne för fram, vilket kanske inte ens alla gamla SDUare står bakom. Är det inte Hahne som skadar SDU?
          Ja nu lät tydligen Kasselstrand, som är betydligt mer slipad, låta Hahne härja fritt på DN, är det mitt fel?
          Nä, självklart har vi inte köpt DNs verklighetsbeskrivning, en absurd tanke. Men det rör sig om citat här.

          Du är en typisk haverist med halmgubbar och liknande som argument. Hahne gjorde bort sig ordentligt, du anser felet vara mitt. Märklig inställning.

Kommentera (tänk på att hålla en trevlig debatt-ton)